Nissan 370Z

Michel van Breugel - 7 december 2009

Veranderlijk type

De reden voor de naamswijziging ligt onder de motorkap. De 350Z maakte gebruik van een 3,5 liter V6, de 370Z heeft nu een 3,7 liter V6 in het vooronder. Uiteraard maakt het vermogen daarbij een sprong, nu staat de teller op 331pk. Dit wordt geleverd bij 7.000 tpm, terwijl het maximale koppel van 366Nm bij 5.200 tpm vrijkomt. Deze sportwagen van Nissan is standaard voorzien van een handgeschakelde zesbak, optioneel - zoals in dit exemplaar - is een zeventraps automaat leverbaar met flippers achter het stuurwiel. Wanneer we op pad gaan met de 370Z valt direct op dat de bolide erg stijf is. Nissan claimt zelfs dat de 370Z 30% stijver is dan zijn voorganger. Verder is de 'Z' korter, breder en heeft hij een hardere demping. Vermoeiend is het wel, na een tijdje sturen op minder vlakke ondergrond gaat dit het gevoel overheersen. Drempels neemt de Nissan ook niet met veel plezier, daar zal zeker met beleid mee omgegaan moeten worden.

Is het asfalt droog, voelt de 'Z' heerlijk puur aan. Ontzettend veel grip bieden de brede rubberen sloffen bij het bochtenwerk. Het straffe onderstel is bij een flink potje sturen een fantastisch element, waarbij de bak uiteraard handmatig wordt bediend. Van flippers achter het stuurwiel worden we normaliter niet wild, maar de 370Z laat ons in dit geval wederom positief verrassen. Doorschakelen doet de bak opvallend snel en een stuk sportiever dan in de automatische stand. Terugschakelen is pas echt een feest. De motor geeft een dot tussengas wanneer er een verzet wordt gezakt, dat is eigenlijk wat we willen horen. Een kleine domper hierbij is het uitlaatgeluid, wat niet meer de bekende klanken van de 350Z laat horen. Cruisen op de snelweg is in deze sportieveling eveneens een feest. Het is onwaarschijnlijk hoe gemakkelijk je met hoge snelheden in deze Nissan de kilometers voorbij laat gaan.

In ons land moeten we tegenwoordig niet vreemd opkijken van een beetje water. Zo kwam het gedurende de testperiode regelmatig met bakken uit de lucht en hadden we uiteraard te maken met vochtig asfalt. Dan laat de 370Z echter zijn tweede gezicht zien, dat van een listige asfalttijger. De achterwielaandrijving laat zeker van zich horen bij dit type weer. Bij het verlaten van de rotonde is volgas verlaten hiervan gewoonweg geen optie. De Nissan kwispelt dan wat listig met zijn staart, tegensturen is dan ook het devies. En dat met ingeschakelde ESP. Ook over een klaverblad rijden is bij dit weertype een kwestie van het koppie erbij houden. Je zit met dit weer eigenlijk vol spanning achter het stuurwiel, je moet immers goed weten wat je aan het doen bent en wat de respons van het gaspedaal is. Niet iedere koper zal hier op zitten te wachten, terwijl anderen dit juist geweldig vinden.

331 pk
366 Nm
250 km/h
5,6 s
13,3 (9.6) l/100km
247 g/km
G
22%
€ 59.400
€ 66.395
€ 1.217 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi TT 3.2 S-tronic quattro Pro Line

  • Infiniti G37S Coupé

  • BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY

  • Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

  • Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line

  • Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6

  • 2013 - Nissan 370Z Roadster 3.7

  • 2010 - Nissan 370Z Roadster 3.7 V6