Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

Michel van Breugel - 31 december 2007

Legendes

Halverwege de jaren negentig werd besloten de productie van de Coupé, een tweedeurs op basis van de Audi 80, stop te zetten. Destijds werd geen opvolger geïntroduceerd, maar nu waagt het merk met de vier ringen zich wederom in het segment van de tweedeursvarianten. Audi spreekt in het geval van de A5 van een nieuwe designrichting en de auto kan gezien worden als de productieversie van de conceptstudie Nuvolari uit 2003, dat het eerste project van ontwerper Walter da Silva was in dienst van Audi. Het design van de A5 gaan we terug zien in meerdere modellen van Audi waaronder de nieuwe A4.

De verwachtingen van de A5 zijn hoog. De A5 treedt immers in de voetsporen van legendes als de Audi 100S, de oer-Quattro en de 80 Coupé waarmee het merk naam heeft gemaakt. Deze nieuwe tweedeursvariant mag het gaan opnemen tegen onder meer de Mercedes CLK en de BMW 3 Serie Coupé. Daarnaast probeert Audi deze positie uit te breiden met een cabrioletvariant, met stoffen kap, die in 2008 op de markt verschijnt. Het is de hoogste tijd om te kijken of Audi met de A5 inderdaad hoge ogen kan gooien en in dit geval doen we dat met de dikste diesel: de 3.0 TDI.

240 pk
500 Nm
250 km/h
5,9 s
8,4 (7.2) l/100km
183 g/km
G
22%
€ 53.665
€ 80.237
€ 1.471 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Porsche Cayman 2.7

  • BMW 3 Serie Coupé 325i High Executive

  • Infiniti G37S Coupé

  • BMW Z4 M Coupé

  • Nissan 370Z

  • Nissan 350Z

  • Lotus Evora 2+0

  • 2018 - Audi S5 3.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2017 - Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2012 - Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • 2010 - Audi RS 5 Coupé 4.2 FSI quattro

  • 2010 - Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Pro Line

  • 2007 - Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line