Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

Michel van Breugel - 31 december 2007

Bekende basisvormen

Binnen in de Audi A5 gaat het er net zo sportief aan toe als buiten. De basisvormen zijn bekend uit onder meer de A6: druppelvormige instrumenten, het dashboard met groot beeldscherm en het centrale bedieningssysteem MMI op de middenconsole. De met zwart leder beklede stoelen zien er zeer fraai uit, zitten perfect en zijn naar ieders wens automatisch in te stellen. Er zijn instelmogelijkheden te over, zo kan de lengte van het zitvlak worden verlengd, de rugleuning worden opgepompt en kan men naar wens heel laag of juist hoog in de auto zitten. Ook de zijdelingse steun is prima voor elkaar. Om een fijne zithouding te vinden is het stuur in horizontale en verticale richting te verstellen. Het dashboard ziet er zeer verzorgd uit, al geeft het infodisplay tussen de toerenteller en snelheidsmeter in sommige gevallen wel erg veel informatie. Het doel is natuurlijk rijden, niet het uitlezen van alle mogelijke informatie. Het overzicht van de meters is prima, ook in het donker met de fraaie rood/witte interieurverlichting.

De middenconsole biedt plaats aan het scherm van het MMI systeem, dat de geluidsinstallatie, cd-wisselaar, navigatiesysteem maar ook de instellingen van bijvoorbeeld de airco weergeeft. Een multifunctioneel scherm, en zo zien we het graag. De bediening ervan is rondom de versnellingspook verwerkt en ook hier heeft Audi zijn huiswerk goed gedaan. De ergonomie is dik in orde, de verschillende elementen zijn in knoppen verdeeld. Met de ronde draaischijf kan door de menu’s worden gebladerd en kan de navigatie worden ingesteld. Enkel de bedieningsknoppen rondom de automatische airco heeft gewenning nodig, de functies van deze knoppen zijn in het begin niet helemaal duidelijk. Het dashboard van de A5 lijkt regelrecht uit de A6 te komen en dat is absoluut geen schande, deze heeft zich in de loop van de tijd wel bewezen. De kwaliteitsbeleving in de A5 is als, zoals we van Audi gewend zijn, erg goed en de gebruikte materialen voelen indrukwekkend aan. Audi biedt de inzittenden van deze coupé een comfortabele ambiance met een perfecte afwerking.

Voorin hebben we geen reden tot klagen over de ruimte, achterin is er minder ruimte aanwezig. De A5 beschikt wel over wat beenruimte, maar verrassend groot is het niet. De aflopende daklijn van de A5 gaat ten koste van de hoofdruimte, overigens zowel voorin als achterin. Ook het instappen naar de achterbank is ondanks de forse portieren buitengewoon lastig. Met drie personen achterin is nagenoeg uit den boze, mede door de forse middentunnel vanwege het quattro-systeem. Achterin plaatsnemen is één, er uitkomen is twee! Dit valt niet mee, maar in de regels is de typische coupébezitter toch hoogstens met zijn tweeën op pad. Een positieve wending hierbij is dat de A5 is voorzien van een royale bagageruimte met een inhoud van 445 liter en nog eens uitgebreid kan worden door de achterbank om te klappen. Ook hier is de kwaliteit en de mooie afwerking niet vergeten.

240 pk
500 Nm
250 km/h
5,9 s
8,4 (7.2) l/100km
183 g/km
G
22%
€ 53.665
€ 80.237
€ 1.471 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Porsche Cayman 2.7

  • BMW 3 Serie Coupé 325i High Executive

  • Infiniti G37S Coupé

  • BMW Z4 M Coupé

  • Nissan 370Z

  • Nissan 350Z

  • Lotus Evora 2+0

  • 2018 - Audi S5 3.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2017 - Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2012 - Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • 2010 - Audi RS 5 Coupé 4.2 FSI quattro

  • 2010 - Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Pro Line

  • 2007 - Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line