Comfortabel maar communicatief
Met alleen de elektromotor in bedrijf is de grote Lexus zo stil als Staphorst op zondagochtend, maar ook als de benzinemotor bijspringt blijft de auto opvallend rustig. Je moet er haast op gespitst zijn om exact te kunnen horen wanneer dat moment plaatsvindt. Het past perfect binnen het comfortabele karakter van de RX. Hij komt over als een grote goedzak die alles wel wil doen voor zijn bestuurder, maar alles met een bepaalde rust. Maar schijn bedriegt, want wanneer het gas weggetrapt wordt voelt de auto weliswaar niet extreem snel aan, maar de snelheidsmeter vertelt wel degelijk een ander verhaal. Het hoge comfortniveau en de grote mate van geluidsreductie halen wat dat betreft een stukje van beleving weg. Wanneer de continu variabele transmissie echter in de sportstand gezet wordt, komt er eindelijk iets meer leven in de brouwerij. Nog niet wereldschokkend, maar het past in ieder geval wat beter bij de prestaties die in de getallen op het dashboard weergegeven worden.
Heel opvallend vonden we dat de besturing zo dynamisch is voor zo'n mastodont. Hij is opvallend communicatief op de stuurbewegingen en hier is de grote massa lang niet zo nadelig aanwezig, zoals je bij het optrekken wel bemerkt. Het lage zwaartepunt heeft hierbij een positieve invloed op deze eigenschappen. Ook de demping is niet uitgesproken soft, wat je regelmatig bij auto's in deze orde van grootte ziet. Kleine oneffenheden in het wegdek worden op een prettige manier toch doorgegeven aan de bestuurder, waardoor je geen vliegend tapijt van 2000 kg bent, maar wel degelijk doorhebt wat de auto doet. Wat dat betreft heeft Lexus een goede balans gevonden in de rijeigenschappen van zijn SUV.