Kapers op de kust
Sec bekeken is de Lexus RX op de Europese markt een vreemde eend in de bijt. Een grote SUV - al levert Lexus nog wel groteren in de vorm van de GX en de LX op andere markten - die niet met een dieselkrachtbron geleverd kan worden. Toch wordt met deze RX duidelijk dat het verbruik niet meer de reden hoeft te zijn om te moeten oliestoken. Waar mogelijk nog een probleem zit, is op het gebied van maximale te trekken massa. In tegenstelling tot enkele kleine hybrides is de RX wel degelijk in staat om flinke aanhangers te trekken, maar bij 2000 kg is de limiet wel bereikt, waar bijvoorbeeld de kleinste diesel in de Mercedes-Benz ML al anderhalf tot twee keer zoveel mag trekken. Met name boot- of paardenbezitters zouden hierom de RX kunnen laten staan.
Met alle technologische voorsprong is op de lauweren rusten het laatste wat Lexus kan doen, want er verschijnen inmiddels kapers op de kust. BMW brengt binnenkort van zijn X6 een ActiveHybrid-versie die eveneens onder de Full Hybrids geschaard kan worden. Deze zal echter prijstechnisch nog behoorlijk boven de RX450h komen te staan, maar het geeft aan dat de concurrentie niet stil zit. Zo is bekend dat van de X5, de ML en de Touareg een hybridevariant komt, maar voorlopig heeft de RX in ieder geval een streepje voor.
Qua prijs zal de RX er op het eerste oog niet uitspringen tussen de concurrentie, maar daarbij moet niet vergeten worden dat - zoals eerder vermeld - de instapper qua prijs zeker niet de instapper is qua prestaties. Integendeel. En wat dat betreft is de RX450h dus wel degelijk scherp geprijsd vergeleken met zijn tegenstrevers. Vanaf 69.000 euro wordt de zeker niet karig uitgeruste 450h in Pure-uitvoering jouw eigendom. De hier getoonde Luxury-uitvoering met metallic lak en LED koplampen moet ruim 80.000 euro opbrengen, maar dan hebben we het wel over een zuinig technologisch hoogstandje, waar je zeker goed mee voor de dag kan komen.
- Technologisch hoogstandje
- Communicatief
- Zuinig
- Knopjes en pook middenconsole
- Fabrieksopgave verbruik niet haalbaar
- Maximaal te trekken massa