Nakomer
Je hebt altijd de merken die voor de muziek uitlopen en je hebt de volgers. Zo boorde Renault in 1996 met zijn Scénic een goudmijn aan, waar vervolgens steeds meer merken in het groeiende fenomeen midi-MPV doken. Een van de weinige grote merken die het segment helemaal links liet liggen, is Peugeot. Des te vreemder, aangezien alle benodigde knowhow binnen PSA (het concern waar Peugeot en Citroën deel van uit maken) aanwezig was. Peugeot zette zijn kaarten op de ruime SW-variant van de 307 die het midden hield tussen een stationwagon en en MPV. Dat het resultaat niet onverdienstelijk was leert een kort ritje over 's Heren wegen, geheid dat je er een paar tegenkomt.
Toch duikt Peugeot er nu vol in, want slechts enkele maanden na de introductie van de 3008 volgt de 5008. En dat kan nog wel eens wat vraagtekens oproepen. De 3008 zou je - ondanks de SUV-achtige uitstraling die Peugeot hem wil meegeven - als MPV in het midi-segment kunnen plaatsen en de 807 is al enige tijd Peugeots grote MPV. Hoe moet de je de 5008 daar nu bij zetten? De eenvoudigste en meest voor de hand liggende vergelijking is die met zijn halfbroer - zo je wil halfzus - binnen PSA. Ondanks de afwijkende namen bij Peugeot kan je de 3008 naast de C4 Picasso zetten en de 5008 naast de C4 Grand Picasso.
En profil is de verwantschap met de C4 Grand Picasso duidelijk te zien, maar gelukkig staat er absoluut een geheel eigen auto. De gebruikte vormen in de lampunits en raampartijen zijn scherp van vorm en maken de auto wat pittiger dan de Citroën. Ook zien we enkele elementen terug die we op de 3008 zagen, zoals de spits weglopende koplampen met daaronder opvallende ... tja, wat zijn het eigenlijk? Als we binnen het ontwerp ergens goed over te spreken zijn, dan is het wel de grille. Niet dat die zo bijzonder is, maar juist dat hij niet zo immens groot is. Hopelijk is de trend van de steeds groter wordende bek definitief op zijn retour.
Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo Cosmo
Renault Grand Scénic Energy dCi 110 Bose
Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium
Seat Altea FreeTrack 2.0 TSI
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style
Dodge Journey 2.7 V6 R/T
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Mazda 5 2.0 CiTD Business