Indrukwekkend rijden
Het motoraanbod van de 5 Grand Turismo blijft beperkt. Twee benzinemotoren, de 535i en 550i, en één diesel, de 530d, worden in eerste instantie aangeboden. Achterop onze Grand Turismo prijkt 530d, wij hebben dus te maken met de drieliter diesel die we al langer kennen van andere modellen van de Beierse autofabrikant, zoals de 3 Serie. Met een vermogen van 245 pk en een maximaal koppel van 540 Nm is deze zescilinder gecombineerd met de nieuwe achttraps automatische versnellingsbak. Deze diesel moet de bijna tweeduizend kilo zware Duitser op gang weten te brengen, en heeft daar bepaald geen moeite mee. In minder dan zeven seconden spurt de GT van 0 naar 100 km/h. De tussenacceleraties zijn eveneens zeer indrukwekkend, het koppel is over een breed toerengebied beschikbaar. Snel en schokloos schakelt de automatische bak naar een ander verzet wat bijdraagt aan het fijne gevoel wat heerst in deze Grand Turismo.
Ook direct duidelijk is dat we hier met een echte BMW te maken hebben. De directe stuurbewegingen blijven kenmerkend voor het merk met de propellor. Ons testexemplaar was voorzien van Adaptive Drive en Active Steering, wat een behoorlijke meerwaarde creëert tijdens het rijden in de GT. De elektronica van de Adaptive Drive maakt het mogelijk het onderstel naar je eigen wens af te stellen. In standje ‘sport plus’ wordt de 5 GT strak geveerd en stuurt de bolide messcherp door bochtige weggetjes. Daarnaast is er ook keuze uit ‘sport’, ‘normal’ en ‘comfort’. Over de ‘comfort’-stand waren wij minder enthousiast, de Beamer wordt dan bijna een Amerikaans slagschip, zo deint hij na. Vooral bij verkeersheuvels voelt de achteras erg zompig aan. Grip zal de BMW echter lastig verliezen, hij ligt nog steeds als een blok aan de weg.
Tijdens de eerste rit voelen we ons direct thuis in de GT. Het voelt allemaal zo goed, ontwikkeld, degelijk en natuurlijk aan dat er lastig mindere zaken in deze vreemde eend zijn te ontdekken. Hij stuurt heerlijk direct en gevoelig, de krachtbron is perfect voor deze bolide in combinatie met de automatische bak. Van overhellen heeft de BMW niet eerder gehoord, de wegligging is van topniveau. Ondanks de enorme kracht van de diesel blijft het verbruik binnen de perken, al haalden we de fabrieksopgave van 6.5 liter per 100 km niet.