Doordachte leefruimte
Waren in het verleden de afwerking en materialen van Kia's nogal matig, in de Venga is daar geen sprake meer van. Vooral het dashboard laat een keurige en zakelijke indruk achter. Zwarte kunststoffen worden met speels toegepaste zilvergrijze accenten doorbroken wat de sfeer ten goede komt. Slim is de hooggeplaatste middenconsole, waardoor de belangrijkste bedieningselementen goed in het zicht liggen. En dat zijn er nogal wat! Op de door ons gereden X-tra ontbreekt het qua uitrusting namelijk aan bijna niets. Zowel een handbediende airco als een radio/cd-speler met diverse ingangen voor hippe audiodragers behoren tot de standaarduitrusting. Wie meer luxe wil kan kiezen voor het comfort pakket, waarmee het binnenste van de X-tra onder meer met een lederen multifunctioneel stuur en cruise controle kan worden opgeknapt.
Iets minder positief vallen de zichtontnemende A-stijlen en de in kokers gehulde meters op. Deze zijn weliswaar goed afleesbaar en een lust voor het oog, maar de getoonde informatie is wel erg summier. In deze koude dagen vormde voornamelijk de ontbrekende koelwatermeter een groot gemis. Niet echt doordacht dus. Dat geld gelukkig niet voor de variabiliteit van het interieur. Zowel voor- als achterin is meer dan voldoende plek voor vier volwassenen. De zitpositie is voor een mini-MPV herkenbaar hoog en de stoelverstelling laat soms wat te wensen over. De hoogteverstelling van de bestuurdersstoel doet zijn naam eer aan, een lagere zitpositie behoort namelijk niet tot de mogelijkheden. Daarentegen zijn de mogelijkheden tot het vervoeren van zaken schier eindeloos. In een handomdraai leg je de gedeelde achterbank plat waarmee de bagageruimte tot 1.253 liter groeit. Men kan er echter ook voor kiezen om de achterbank met enkele centimeters naar voren te schuiven of om de dubbele bodem een verdieping lager te zetten. Op die manier passen iets te grote spullen er vaak toch net in.