Dacia Sandero Stepway 1.6 MPI 90

- 21 januari 2010

Sandero, maar dan hetzelfde

Door de stoere buitenkant krijg je bij het interieur bepaalde verwachtingen. Die worden niet helemaal waargemaakt, want aan de binnenkant is niet in één oogopslag te zien dat dit een Stepway betreft, zelfs niet door een subtiele toevoeging van een typeaanduiding of iets dergelijks. Toch valt er in objectief opzicht niet heel veel op af te dingen. Het is duidelijk dat materiaalkeuze van het dashboard er mede voor zorgt dat de prijs van deze Dacia zeer aantrekkelijk gehouden kan worden, maar dat heeft gelukkig geen gevolgen voor de manier waarop het in en aan elkaar is gezet. Het geheel zit gewoon degelijk en functioneel in elkaar. Wel mist het op sommige vlakken de verfijning waar je vandaag de dag zo makkelijk aan gewend raakt. Deels is dat een kostenkwestie, maar dat is niet altijd een excuus. Zo zal de auto er niet veel duurder van worden als je de bediening van airco en ventilatie niet zo krap achter de versnellingspook zet, of als je de Blaupunkt-radio (standaard bij het Pack Exclusive) met wat grotere knoppen kan bedienen.

Wat de stoelen betreft gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen dat we hier wel te maken hebben met een bekleding die exclusief beschikbaar is voor de Stepway, maar dat moet je maar net weten. Het dessin daarvan staat ons wel aan, het is niet een of ander fout budgetmotiefje dat direct alweer gedateerd oogt. Helaas zijn de stoelen zelf nog steeds de standaardzetels van de Sandero. Dat betekent dat de verstelmogelijkheden zich beperken tot de afstand tot het stuur en de hellingshoek van de rugleuning. Samen met het niet verstelbare stuur betekent dit dat de optimale positie niet altijd te vinden is. Ook zakt de korte zitting enigszins door. Dat wil niet zeggen dat het een voortdurende kwelling is om plaats te nemen in de Sandero, maar het zal zeker niet iedereen kunnen behagen. Ruimte is er daarentegen wel weer in overvloed. Voorin, achterin en in de bagageruimte. Je kan prima met vier volwassenen tegelijk op pad en dan heb je met 320 liter onder de achterklep nog een prettige hoeveelheid ruimte om extra spullen mee te nemen.

90 pk
128 Nm
163 km/h
12,4 s
7,6 (7.6) l/100km
180 g/km
G
22%
€ 11.495
€ 13.300
€ 244 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • 2021 - Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • 2013 - Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Lauréate

  • 2013 - Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate

  • 2008 - Dacia Sandero 1.4 MPI Ambiance