Fiat Sedici 1.6 16v Emotion

Michel van Breugel - 4 februari 2010

Nieuws uit het vooronder

Naast de kleine esthetische wijzigingen ging het bij deze facelift vooral om de motoren. Nou ja, om het schrappen van motoren. De diesel is zoals gezegd niet meer leverbaar, maar de 1.6 benzine werd aangepakt om aan de Euro 5-normen te voldoen. Het vermogen steeg daarnaast van 108 naar 120 pk, terwijl volgens de fabrikant het verbruik daalt. Door deze aanpassing is de CO2-uitstoot met 14 gram verlaagd waardoor de Sedici nu een B-label mag dragen. Optioneel is er een automaat leverbaar die echter de pijl weer naar een C-label laat wijzen. In ons testexemplaar is een handbak met vijf versnellingen gemonteerd. Motor en bak komen nu ook van zijn Japanse tegenhanger, maar dit is zeker geen straf. De krachtbron hangt fijn aan het gas en laat vooral bij hogere toeren de Sedici flink vooruit gaan ondanks zijn gewicht. Dit komt mede door het koppel wat vanaf 1.500 toeren beschikbaar is.

Tijdens het rijden op zowel binnenwegen als de snelweg valt op dat, ondanks de vijfbak, het motorgeluid binnen de perken blijft. De versnellingsbak laat zich gemakkelijk van verzet veranderen, doet dit wat gevoelloos maar wel trefzeker. Het rijden in de Sedici brengt geen ongewone dingen aan het daglicht. Van bochten is de Fiat zeker niet vies, hij ligt zelfs opmerkelijk strak op de weg. Opmerkelijk is ook de lichte besturing, die wel enige communicatie geeft aan zijn berijder. Vering en demping van deze cross-over zijn meer op comfort gericht. Korte oneffenheden en verkeersdrempels neemt de Sedici dan ook met groots gemak. Volgens de cijfers is het verbruik flink teruggebracht, in de praktijk kwamen we helaas niet in de buurt van de fabrieksopgave. Toch is 7.9 liter/100km een redelijke waarde voor de Sedici met tweewielaandrijving. De vierwiel aangedreven versie zal echter meer benzine tot zich nemen.

120 pk
156 Nm
185 km/h
10,7 s
7,9 (6.2) l/100km
143 g/km
E
22%
€ 17.995
€ 19.545
€ 358 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal