Citroën C3 1.6 VTi Exclusive

Harold Rolloos - 7 april 2010

Progressie

Vooral vanbinnen merk je het voordeel van die voorruit. Hierdoor krijg je namelijk een enorm ruimtelijk gevoel. Heb je daar een keer geen zin in of staat er een lage zon? Geen probleem, je kunt hem afdekken door het plafond naar voren te schuiven, waardoor je weer te maken hebt met een normale voorruit. In vergelijking met de vorige C3 is de afwerking en het materiaalgebruik veel beter, al spotten we hier en daar nog wel wat harde stukken plastic. Echter, het is en blijft natuurlijk een auto uit het B-segment. Het dashboard oogt fraai en alle bedieningsknoppen zitten op logische plekken. In het middenconsole bevindt zich een mooi groot scherm voor de radio en navigatie. Het aanwezige HiFi-audiosysteem is helemaal niet verkeerd voor een auto in deze klasse en produceert een volle klank.

De voorstoelen bieden weinig zijdelingse steun. Het is dat de zetels in deze Exclusive-uitvoering bekleed zijn met stof en alcantara, anders zou je in de bochten zo van de stoel afglijden. Verder zijn de zittingen wat aan de korte kant. De ruimte tussen het handschoenenkastje en de voorstoel is fors. Op deze manier kan de passagier een stuk naar voren schuiven om meer beenruimte te maken voor degene die achter hem zit. Dat is ook wel nodig, want de beenruimte achterin is erg krap, om over de hoofdruimte nog maar te zwijgen. Mensen met een lengte van 1,80m zitten door de constructie van de Zenith-voorruit al met hun kruin tegen het plafond. Door de brede C-stijl is het zicht schuin naar achteren niet optimaal te noemen. Met een inhoud van 287 liter doet de C3 niet veel onder voor een concurrent als de Ford Fiesta, maar moet wel toegeven op bijvoorbeeld de Honda Jazz, die honderd liter meer aan bagage slikt.

120 pk
156 Nm
190 km/h
12,1 s
7,7 (6.9) l/100km
158 g/km
G
22%
€ 12.990
€ 23.380
€ 429 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG

  • Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up

  • Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance

  • Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic

  • Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • Honda Jazz 1.4i Elegance

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • Opel Corsa 1.3 CDTi Cosmo

  • Kia Rio 1.1 CRDi Super pack

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • 2024 - Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • 2016 - Citroën C3 1.2 PureTech Shine

  • 2006 - Citroën C3 1.4i Ligne Prestige