Leaseknaller
Tijdens de introductie gaan we op pad met de 1.4 Turbo MultiAir. Alfa Romeo heeft hoge verwachtingen van deze variant, niet in de laatste plaats doordat hij in de 20%-bijtellingscategorie valt en daarmee op papier een echte leaseknaller is. De specificaties laten het cuore sportivo van de echte Alfist sneller kloppen: een vermogen van 170 pk, 250 Nm aan koppel en een sprint uit stilstand naar 100 km/h binnen 8 seconden. Veelbelovende cijfers, die in de praktijk al snel worden vertaald in een pittig motorkarakter. Onder de 2.000 toeren lijkt de motor nog wat afwezig, maar zodra de 1.4 Turbo eenmaal op toeren is, word je als bestuurder resoluut in je stoel gedrukt.
Ook qua rijeigenschappen weet de Giulietta te overtuigen. Puristen betreuren wellicht de afwezigheid van achterwielaandrijving, maar wij vragen ons af of dit terecht is. Het geheel nieuwe onderstel laat zich uiterst nauwkeurig dirigeren en leidt de Italiaan heerlijk neutraal de hoek om. Vooral met de DNA-schakelaar in de Dynamic-stand kan de Giulietta zich prima meten met de BMW 1 Serie, die al jaren als benchmark op dit gebied wordt gezien.