Zuinig rijden is topsport
Dat lage verbruik en de bijbehorende uitstoot zijn natuurlijk tevens de reden van al het financiële voordeel. Volkswagen pocht zelf met een haast onwaarschijnlijk verbruik van 3,4 liter per 100 kilometer voor deze Bluemotion in Comfortline. We benoemen bewust de uitvoering, aangezien de waarden zo nauw komen dat een Trendline zelfs nog voor 0,1 liter minder in de boeken staat. In de praktijk bleken de verbruikscijfers voor ons helaas niet haalbaar. Op zijn best kwamen we tot een waarde van 3,9 over een representatief traject. Nog steeds netjes, maar gezien de inspanningen die daarvoor nodig waren zou het ons niet vreemd overkomen als over een tijdje de klachten over onhaalbare verbruiken gaan rondzingen, zoals dat een tijdje geleden bij de Japanse hybrides ook het geval was. Op het rechte eind is zuinig rijden – zeker met de cruisecontrol ingeschakeld – niet zo moeilijk, maar juist in het stadsverkeer komt het er op aan. Een zuinige auto vraagt hoe dan ook om een bepaalde rijstijl die je niet alleen met het volgen van de schakelindicator bewerkstelligt. Het zou helemaal geen gek idee zijn als Volkswagen een gesubsidieerde rijtraining op de optielijst zou zetten teneinde het optimale uit je Bluemotion te halen.
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG
2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline