Prima balans
Ons testexemplaar wordt aangedreven door een 150 pk sterke 2.0 benzinemotor, die samen met een even krachtige tweeliter diesel het motorenaanbod voor de XV vormt. Draai de sleutel om, en je wordt gelijk al getrakteerd op een heerlijk rauwe boxerroffel. Laag in de toeren zit er nog niet zoveel fut in de tweeliter, maar als je ‘m vervolgens hoger in de toeren jaagt, begint ‘ie er behoorlijk fanatiek aan te trekken. De snelheidsbeleving wordt daarbij nog eens extra versterkt door het gegrom van de boxer onder de motorkap. De handgeschakelde vijfbak met vrij lange slagen kan de behoefte aan een zesde versnelling echter niet wegnemen. Desondanks heeft Subaru het rijgedrag van de Impreza XV prima voor elkaar. De Japanners hebben de XV een goede balans tussen dynamiek en comfort meegegeven. Dankzij een verstevigde vering stuur je de auto licht, maar aardig neutraal de bocht door. Daarbij wordt een prettige hoeveelheid feedback aan de bestuurder doorgegeven, zonder daarbij noemenswaardig in te hoeven leveren op het gebied van comfort. Dat maakt deze stoere Impreza uitermate inzetbaar voor alledag.

Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

Citroën C4 2.0 HDi Exclusive

Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium

Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive

Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

Mazda 3 2.2 CiTD Business+

Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

Nissan Leaf

Seat Leon 1.4 TSI FR



