Mijlen als kilometers
Dat het een potente auto in die tijd betrof, staat dus buiten kijf, maar ook vandaag de dag voelt de auto bijzonder snel aan. De naald van de snelheidsmeter schiet langs de mijlen alsof het kilometers zijn en ondanks de natuurlijke afwijking bij dit soort oude instrumenten, bevestigt een geijkte, digitale meter dat de snelheden snel oplopen. Het comfort van de auto kan het snelheidsgevoel wat vertroebelen, maar een blik op het asfalt naast je over het laag uitgesneden deurtje leert dat het erg hard kan gaan. Door de lange versnellingen kan je bij het optrekken lekker doortrekken en dat is voor een goede acceleratietijd wel prettig, want het inleggen van de volgende versnelling vergt wel wat inspanning. Door de rechte vertandingen in de vierbak, moet je echt even goed aanvoelen wanneer je de pook het beste door kan drukken. Bij de races vroeger hoefde zo'n versnellingsbak maar 24 uur mee te gaan, maar vandaag wil je er toch wat langer mee doen. Gelukkig is het schakelen met een beetje gevoel voor het juiste moment snel te optimaliseren. Voor de snelwegkilometers is deze XK nog voorzien van een overdrive, waarmee het toerental op hoge snelheid drastisch teruggebracht kan worden. Dit was origineel niet leverbaar op deze XK. Waar de auto over het geheel nog opvallend goed presteert, merk je in het stuurgedrag en de wegligging dat de auto-industrie op dat gebied veel geleerd heeft. Met zo'n lange auto en oudere techniek vergt het simpelweg wat meer bedachtzaamheid van de bestuurder wanneer een bocht scherp ingestuurd wordt. Temeer omdat je met een kostbaar bezit op pad bent, zonder enige technische hulp op het gebied van veiligheid.