Prettig in de omgang
Niet alleen het motorblok staat zijn mannetje, in zijn geheel rijdt de ix20 heel aangenaam. Verwacht geen spannend, messcherp rijgedrag - dat zou ook wel een hele ommezwaai zijn geweest - maar toch is de ix20 verrassend prettig in de omgang. De bediening is wat licht, maar wel nauwkeurig. Dit is gunstig voor de bestaande Hyundairijder, maar biedt ook perspectief voor nieuwe klanten die eerder afhaakten op dit aspect. Hetzelfde geldt voor het onderstel dat oneffenheden behoorlijk gladstrijkt, maar het wordt gelukkig niet dweilerig. Op hogere snelheden voelt de auto dan ook nog steeds stabiel en vertrouwd aan. Tot slot moeten we toch ook het blauwe imago van de ix20 nog bij de kop vatten. Waar je tegenwoordig haast bij moet betalen om géén blue of green op je kofferdeksel te krijgen, staan ook bijna alle versies van de ix20 als Blue in de prijslijsten. Bij deze 1.4 zou dat een gemiddeld verbruik van 5,6 liter per 100 kilometer moeten betekenen, waardoor de auto een aantrekkelijk B-label krijgt. Dat label blijft wel, maar het verbruik bleek moeilijk haalbaar, wat heet, we kwamen zelfs op een gemiddelde van 7 liter per 100 kilometer. Natuurlijk was de ijzige kou niet bevorderlijk in de testperiode, maar het verschil is toch aanzienlijk.