Afbreuk
Niet alleen de ruimte en flexibiliteit, maar ook het rijgedrag laat doorschemeren dat je met een MPV onderweg bent. Citroën heeft het onderstel van de Picasso - hoe kan het ook anders? - comfortabel afgestemd, wat je onder meer merkt aan de lichte, gevoelloze besturing. Vooral in bochten eisen het hoge zwaartepunt en de grote omvang hun tol van de Picasso, die zich er behoorlijk overhellend doorheen worstelt. Ook de 112 pk sterke 1.6 e-HDi heeft merkbaar moeite met het gewicht van de Picasso. De instapdiesel moet er flink aan trekken om de grote MPV in beweging te krijgen en laat dat gepaard gaan met het nodige lawaai. Wil je fatsoenlijk met het overige verkeer meekomen, dan zul je de motor aardig op toeren moeten houden en kun je het opgegeven verbruik van iets meer dan 1 op 20 wel uit je hoofd zetten. De e-HDi is standaard gekoppeld aan een zestraps EGS semi-automaat, waarvan de keuzehendel aan de stuurkolom zit. Omdat een automaat in de regel garant staat voor comfortabel autorijden, lijkt de transmissie op papier een perfecte match met de Picasso. De EGS heeft echter zoveel tijd nodig om over een geschikte versnelling na te denken en schakelt daardoor zo abrupt, dat het onrustige karakter van de semi-automaat juist eerder afbreuk doet dan bijdraagt aan de comfortbeleving in de Picasso.