Geleidelijke vermogensopbouw
De lat ligt hoog voor de DS3 Racing en de cijfers op papier beloven veel spektakel. Met een kentekengewicht van 1.140kg moet de nul naar honderd sprint in 6,5 seconden haalbaar zijn. De topsnelheid ligt op een respectabele 235km/h. Dat klinkt misschien niet heel indrukwekkend, maar probeer eens een andere stadsauto aan te wijzen die dat haalt. Met het omdraaien van de sleutel wordt de turbogeblazen viercilinder wakker en ontsnapt er een donkere brom uit de bescheiden uitlaat. Aanvankelijk lijkt de DS3 Racing niet heel spectaculair over te komen. Je rijdt makkelijk weg en wanneer je vroeg opschakelt voel je hoogstens aan de stuggere demping en het directere stuurgevoel dat je met een sportief modelletje onderweg bent. Wanneer de motor op temperatuur is en je iets verder in één van de zes lange versnellingen doortrekt voegt zich bij de donkere brom een suizende turbofluit. Ongemerkt ga je voorbij de geldende snelheidslimiet. De turbo komt er namelijk niet met een klap in, maar juist heel geleidelijk. Zonder dat je het realiseert rij je vanaf 2.000tpm op een zee van koppel.
Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line
MINI Cooper D 1.6 16V Chili
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde
Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse
Renault Clio RS 2.0 16V
Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Peugeot 208 GTi 1.6 THP