Weggedrag van een klasse hoger
Omdat de meerprijs van de 1.2 liter ten opzichte van de 1.0 liter slechts vijfhonderd euro is en deze motor een duidelijke grote meerwaarde heeft, kiezen we om op pad te gaan met de 1.2. Het surplus aan vermogen, en natuurlijk de extra cilinder, zou veel kopers vanwege de geringe meerprijs moeten aanspreken. Kia levert de Picanto met een vijfversnellingsbak, die lekker strak schakelt. Met de 87pk sterke motor in het vooronder, is de kleine Kia in staat tot ruim voldoende prestaties. Daarnaast ligt de auto goed op de weg en is stevig geveerd. Met het prettig dikke tweespaaks stuurtje stuurden wij de Picanto licht onderstuurd de vele bochten in de Spaanse bergen door, waarbij de koets nauwelijks overhelt. Wat opvallend is, zeker in deze klasse, is dat er weinig geluid doordringt tot het passagierscompartiment. Zowel het motorgeluid van de 1.0 als van de 1.2 blijft op de achtergrond en bij een constante snelheid onder de 120km/u is het enige geluid wat je hoort windruis en afrolgeluiden van de banden. De auto voelt in zijn geheel aan als een auto van een klasse hoger. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat het stuur in de middenstand enigszins vaag is en het duidelijk merkbaar is dat de stuurinrichting elektrisch bekrachtigd is.