Chevrolet Orlando 1.8 LTZ

- 25 juni 2011

Mooi design, matige materialen

Als je een plek achter het in hoogte én diepte verstelbare stuur hebt gevonden, kijk je uit over een hoog dashboard. Deze is afgewerkt met diverse kleuren kunststoffen, afgewisseld met panelen in hoogglans pianolak. Vooral deze glimmende zwarte delen geven het interieur een luxe uitstraling. Het design van het interieur is verfrissend, waarbij het met leer bekleed stuurwiel en de bijzonder gestileerde klokkenwinkel opvallen. De kwaliteit van de gebruikte materialen is echter niet van een hoog niveau. Al is de uitstraling van de materialen niet slecht, een enkele aanraking is genoeg om te voelen dat de gebruikte materialen verre van "premium" zijn. Omdat de middentunnel van hetzelfde harde materiaal gemaakt is, begint je rechterknie na een langere rit pijnlijk aan te voelen. De bedieningsknoppen voelen daarentegen wel goed aan. Op het grote kleurenscherm aan de bovenzijde van het dashboard is alle informatie van het navigatiesysteem, de uitstekend klinkende geluidsinstallatie met een eventueel aangesloten iPod en allerlei informatie over de auto te zien. De aansluiting van de iPod heeft een plekje gekregen achter het bedieningspaneel, welke met een druk op de knop openklapt. Zo liggen je eigendommen veilig opgeborgen op een plek waar, zover ik weet, geen enkele autofabrikant een opbergruimte heeft gevonden. Ruimte is überhaupt een woord dat past bij de Orlando. Aan aflegruimte is al geen gebrek, aan zitruimte ontbreekt het je het al helemaal niet. Zowel voorin als op de achterbank is ruim plaats voor de inzittenden. Geheel achterin de auto zijn de uit de vloer uit te klappen zesde en zevende stoel te vinden. Hoewel deze derde zitrij eenvoudig te bereiken is door het (gedeeltelijk) omklappen van de achterbank, is de ruimte beperkt. Een volwassene kan er zitten, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Als de twee achterste stoelen in zitpositie zijn gebracht blijft er van de bagageruimte weinig meer over. Een enkele tas kan nog worden meegenomen, maar voor de wekelijkse boodschappen of een vakantie zullen de stoelen toch weer in de bodem moeten verdwijnen. Mocht je nog meer willen vervoeren, dan kan uiteraard de achterbank in delen neer gelegd worden en verschijnt er een enorm laadruim.

141 pk
176 Nm
185 km/h
11,6 s
9,2 (7.3) l/100km
172 g/km
E
22%
€ 23.395
€ 26.895
€ 493 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Volkswagen Touran 1.2 TSI Trendline

  • Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

  • Mazda 5 1.6 ciTD Business

  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Ford C-Max 1.0 125pk Titanium

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style