Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

Arnold van Schepen - 14 juni 2011

Pratique technologie

DS4 THP 200 Sport Chic luidt de volledige doopnaam van onze DS4. Chique is 'ie zeker, en er sportief uitzien doet 'ie, maar de belangrijkste vraag is of de rijeigenschappen overeenstemmen met het uiterlijk. Maar voordat die vraag beantwoord kan worden, moet de DS4 eerst door de middagspits geloodst worden, met de nodige wegversmallingen. Een notoire rijstrookwisselaar bevindt zich afwisselend links, rechts, dan weer voor en vervolgens weer achter ons. Juist op het moment dat hij uit het zicht is verdwenen waarschuwt de SAM dodehoek detectie dat er rechts een auto buiten het zicht van de bestuurder rijdt. Ah, daar was 'ie weer. Het lane departure systeem waarschuwt door middel van een trilling in het zitvlak dat de wegbelijning overschreden wordt. Handig, maar niet onder alle omstandigheden, zo zal blijken. De sterkste benzinemotor is een goeie lobbes, het verkeer beweegt zich kilometers lang met een snelheid tussen de 60 en 90 km/u en de reeds bekende THP 200 (Peugeot RCZ, DS3 Racing) doet dit zonder tegenstribbelen in de zesde versnelling. Na een af- en oprit rijden we de snelweg op, de adviesborden geven een snelheid van 90 km/u aan, maar de DS4 geeft het gevoel er pijnloos met de dubbele snelheid door te kunnen. Even terug naar de vier om vlot in te voegen blijkt niet nodig. Vanaf 1.700 toeren is het maximale koppel van 275 Nm paraat en is de maximumsnelheid in een ommezien overschreden. Deze eerste kennismaking met de onderstelafstemming en het vermogen bevalt goed. Met name de elektrische stuurbekrachtiging is opmerkelijk fijn. Het moet gezegd dat deze bij lagere snelheden wat zwaar aanvoelt, maar dat is wel in overeenstemming met de sportieve aspiraties van de auto. Bij kleinere stuuruitslagen ontbreekt het hinderlijke zelfcentrerende effect dat in lange bochten tegenwerkt, in de DS4 bepaalt de bestuurder wanneer er weer rechtuit gereden wordt.
De C4 en DS4 delen het onderstel, met als enige verschil dat de DS tien procent stuggere veren en een dikkere stabilisatorstang heeft. Je merkt dat de onderstelafstemming straf is, maar op slecht geplaveide wegen hebben de veren en dempers genoeg incasseringsvermogen om de DS4 comfortabel te noemen.
Bij onze testauto werd die eigenschap overigens teniet gedaan door fraaie, maar net iets te grote, 19 inch Cairns velgen. Ze zijn er vooral voor het kijkgenot van passanten, DS4 bezitters die de kwaliteiten van het onderstel vooral ten faveure van zichzelf willen benutten doen er goed aan om het bij 18 inch (of kleiner) te houden.

200 pk
275 Nm
235 km/h
7,9 s
7,8 (6.4) l/100km
149 g/km
E
22%
€ 23.940
€ 37.305
€ 684 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volvo V40 D2 Summum

  • Nissan Leaf Tekna

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2022 - DS 4 E-Tense 225 Rivoli

  • 2016 - DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130 S&S Business