Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

Arnold van Schepen - 14 juni 2011

Dynamisch Sportief

De THP 200 is alleen leverbaar met een zesbak die fijn schakelt en goed is afgestemd op het karakter van de motor. In de laagste twee versnellingen lijkt het dat het vermogen iets getemperd is. Niet verwonderlijk; het toerental waarbij het koppel piekt is snel bereikt, en je wilt niet op het parkeerterrein van de buurtsuper in de rij winkelwagentjes eindigen. In de laatste vier verzetten is altijd trekkracht in overvloed aanwezig: 80 km/u in de zes komt overeen met 1.700 krukasomwentelingen per minuut. Inderdaad, daar waar het maximale koppel zich aandient. Je kunt de DS4 heel schakellui rijden en gerust een versnelling overslaan bij het accelereren, alleen wanneer het toerental onder de 1.500 komt is het noodzaak om een of meerdere verzetten terug te schakelen. Een ding staat als een paal boven water: met de THP 200 is deze Citroën adequaat gemotoriseerd. Hoewel je dus prima op koppel kunt rijden valt het verbuik wat hoog uit: 7,8 liter per 100 km. De DS4 is goed te karakteriseren als dynamisch sportief: het onderstel is prettig stevig afgeveerd zonder oncomfortabel te worden, terwijl de motor mooi zijn vermogen opbouwt en er een vanaf 2000 toeren een fijne duw in de rug voelbaar is.
Het is de DS4 onverschillig waar zijn bestuurder zijn rijplezier beleeft: op de snelweg en op binnenwegen is het beide prettig sturen. Alleen op binnenweggetjes laat de achteras als eerste merken waar zijn grenzen liggen. In sterk positief verkante bochten die met fikse snelheid worden genomen is het binnenste achterwiel de eerste het af en toe niet kan bijbenen. Maar laten we wel wezen: een verstandige bestuurder zal dat soort bochtsnelheden onder die omstandigheden wijselijk mijden. Twee elektronische hulpsystemen lieten op binnenwegen een onverwachte kant zien: het lane departure systeem reageert (uiteraard) ook op de kantbelijning van 60 km wegen. Erg hinderlijk, omdat deze belijning ver uit de berm ligt en daardoor voortdurend het systeem triggert. Uitzetten gaat lastig, omdat de schakelaar vanuit de rijpositie niet zichtbaar en bedienbaar is. De SAM dodehoekdetectie bleek ook te reageren op fietsers, buitengewoon handig en veilig wanneer je op wegen rijdt die door fiets- en autoverkeer gedeeld worden.

200 pk
275 Nm
235 km/h
7,9 s
7,8 (6.4) l/100km
149 g/km
E
22%
€ 23.940
€ 37.305
€ 684 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volvo V40 D2 Summum

  • Nissan Leaf Tekna

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +

  • Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2022 - DS 4 E-Tense 225 Rivoli

  • 2016 - DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130 S&S Business