Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline

- 19 juni 2011

Onwerkelijk laag

De nieuwe Jetta maakt z'n Europese debuut in een tijd waarin alles bij Volkswagen draait om downsizing. In het begin was het even wennen dat grotere modellen ineens werden aangedreven door motoren met een inhoud die tot voor kort slechts was voorbehouden aan stadsautootjes, maar vandaag de dag lijkt het meer regel dan uitzondering. Volkswagen pakte de trend met beide handen aan en deed dat uitermate effectief, getuige het succes van de TSI-motoren. Nadat de geteste 1.2 TSI eerder al positief verraste in de 150 kg zwaardere Touran zal het niemand verbazen dat ook de Jetta er prima mee van z'n plek komt. Daarbij valt vooral de stille loop van het blok op. Dat is ten dele te danken aan de goede isolatie, maar ook het resultaat als je luistert naar de adviezen van de schakelindicator, die de motor nadrukkelijk laag in de toeren wil houden. Zo spoort de indicator je bij een rustige rijstijl al onder de 2.000 tpm aan om op te schakelen, wat overigens opvallend licht gaat. De tellernaald tikt daarbij nog net niet de bijna onwerkelijk lage 1.000 tpm aan, met als onbedoeld bijgevolg dat de motor niet meer geheel trillingvrij loopt en licht begint te sputteren.

105 pk
175 Nm
190 km/h
10,9 s
6,7 (5.3) l/100km
123 g/km
B
22%
€ 21.390
€ 27.750
€ 509 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Renault Fluence Z.E. Dynamique

  • Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium

  • Suzuki Kizashi 2.4 Sport

  • 2013 - Volkswagen Jetta Hybrid Comfortline

  • 2006 - Volkswagen Jetta 1.6 Trendline

  • 2005 - Volkswagen Jetta 1.9 TDI Comfortline