Evenwichtige rijeigenschappen
Zeker als je vanuit die lage toerentallen vlug wilt versnellen, merk je dat de Jetta duidelijk even tijd nodig heeft om grote stappen voorwaarts te maken. Als het kleine turbogat eenmaal passé is, wil het wel weer, maar voor een vlotte acceleratie zul je - in het uiterste geval ook op advies van de schakelindicator - soms even een verzet terug moeten schakelen. Met een beheerste rechtervoet volstaan het vermogen van 105 pk en het koppel van 175 Nm echter prima. Bovendien is de 1.2 met een testverbruik van 1 op 15 best zuinig, al kun je volgens Volkswagen op een liter nog vier kilometer verder komen. Tijdens het rijden vallen naast het laagtoerige motorkarakter ook de goede stoelen en de uitgebalanceerde rijeigenschappen van de Jetta op. Zo is de besturing prettig zwaar en aangenaam direct, zonder dat de Jetta ook maar een moment nerveus gaat aanvoelen. Ook het onderstel voelt comfortabel, maar zeker niet zweverig aan. Pas als je de grens opzoekt, voel je de Jetta in bochten licht overhellen, maar gelukkig helpt de elektronica je een handje om je weg weer veilig te kunnen vervolgen.