Witte jassen
Om de vier etappes van de eindassemblage te doorlopen heeft een Phaeton 32 uur nodig. Per etappe hebben de witte jassen 8 uur tijd om respectievelijk de elektronica, aandrijflijn en uitrusting grotendeels met de hand te monteren. Tot slot volgt een testparcours van eveneens 8 uur. Pas daarna mag een Phaeton via het volledig afgeschermde klantencentrum zijn geboorteplaats verlaten. Tegenwoordig gebeurt dat 48 keer per dag. Grofweg de helft van de auto's gaat naar China. Alle auto's die je ziet zijn reeds verkocht, Volkswagen produceert de Phaeton uitsluitend op bestelling. Een opvallende detonatie in de Gläserne Manufaktur is een motorjacht naast de lopende band. In samenwerking met de Duitse bootsfabrikant Frauscher heeft Volkswagen daarin de 3.0 TDI gelepeld. Klanten kunnen auto en boot voor de lieve som van €300.000 kopen. Een schijntje, toch?
Na een typische Duitse avond met Schnitzel en Radeberger verlaten wij zondagochtend Dresden en vervolgen onze weg naar Praag. Over de zogenoemde Porta Bohemica duurt het slechts een ruim uur voordat we de stadspoorten van Praag bereiken. In vergelijking met Praag lijkt Dresden meer op een groot dorp. In de historische oude stad en Malá Strana krioelt het van de toeristen. De piepkleine smalle straatjes zijn een enorme uitdaging voor de gigantische Phaeton. Als een olifant door de porseleinenkast banen wij ons een weg tussen de historische panden. Opmerkelijk genoeg blijkt de Phaeton best wendbaar te zijn, al is een set extra ogen geen overbodige luxe om de lange en brede koets goed in de gaten te houden. De achteruitrijdcamera komt tijdens het steken goed van pas.