Dubbel inzetten
Kia is al erg succesvol in de compacte klasse met de Venga en daarnaast pikt ook de eigenzinnige Soul nog een graantje mee. Toch zijn het vooral de belastingvrije hatchbacks die daar de dienst uitmaken en dus zou je verwachten dat Kia er ook eentje van de Rio zou gaan maken. Dat is echter niet het geval, het zijn er namelijk twee geworden. Zowel een benzine- als een dieseluitvoering. Zo is er de 1.1 CRDi driecilinder diesel met een vermogen van 75 pk en een viercilinder benzine die luistert naar de naam 1.2 CVVT. De diesel is zelfs in twee uitvoeringen beschikbaar. Beiden zijn belastingvrij, maar er zit toch nog een verschil van 9 gram CO2-uitstoot in. Wie echter op zijn groenst wil zijn, moet concessies doen, want 'zware' onderdelen als een airco en elektrisch bedienbare ramen zijn niet op de auto aanwezig. Daarnaast is de eindoverbrenging wat getweakt ten behoeve van positievere verbruikscijfers. Naast deze financieel aantrekkelijke varianten komt er ook voor beide brandstofsoorten een 1.4 beschikbaar, waarbij de benzine leverbaar wordt met een automaat. Helaas wordt wel duidelijk dat dit geen prioriteit voor Kia is geweest, want ze komen met een hopeloos verouderde viertrapsautomaat.

Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

Peugeot 207 1.6 HDiF 90pk Blue Lease

Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

Honda Jazz 1.4i Elegance

Renault Zoe Zen

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

Hyundai i20 1.4i i-Catcher

Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge






