Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack

- 27 augustus 2011

Comfort

We konden onder de Portugese zon met de diverse varianten rijden, maar de meeste kilometers hebben we met de 1.2 CVVT gemaakt. Kia verwacht zelf dat deze belastingvrije benzinemotor het leeuwendeel van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. Het 85 pk sterke motortje is erg soepel en zeer stil. Het kan prima uit de voeten met de 1.004 kg wegende Rio. Wel was op steile hellingen langs de Atlantische kust merkbaar dat het blokje niet heel veel reserve heeft. De 1.4 CVVT legt wat dat betreft net even wat meer rijplezier in de schaal, maar dan mis je natuurlijk wel de belastingvoordelen. De 1.1 CRDi is dan nog een leuk alternatief, want met zijn flink hogere koppel dat al bij een lager toerental beschikbaar komt, heeft de auto veel minder moeite met hellinkjes of snelheidswisselingen. Zelfs van deze driecilinder kunnen we opmerken dat het motorgeluid relatief laag is. Natuurlijk is het typisch nagelende geluid wel aanwezig, maar zeker niet zo doordringend als de vergelijkbare motor in de Polo Bluemotion. In ons vlakke kikkerlandje zal de benzine prima volstaan, maar de kilometervreters hebben aan de iets duurdere belastingvrije diesel met zesversnellingsbak een mooi alternatief, die wat ons betreft nog net wat meer rijplezier levert.

In het geheel levert de Rio vooral een heel comfortabele indruk. Naast het lage geluidsniveau is de bediening ook allemaal erg comfortabel ingeregeld. Helaas wordt dat comfortabele nog wel eens verward met licht. Bij het schakelen is het nog niet zo'n probleem, omdat het pookje zich met korte slagen wel goed laat inleggen. Bij het sturen mis je toch een stukje precisie. Het lijkt erop dat hier de Koreaanse engineers toch nog de overhand hebben gehad en dat is jammer, want wat meer gevoel zou bij de auto en zijn voorkomen passen. Het onderstel is tot slot weer een betere interpretatie van het begrip comfort. Slecht wegdek wordt goed verwerkt naar een egale rit, zonder dat het gevoel met de ondergrond helemaal verdwijnt.

85 pk
121 Nm
172 km/h
13,1 s
onb (4.8) l/100km
109 g/km
C
22%
€ 12.595
€ 18.984
€ 348 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

  • Peugeot 207 1.6 HDiF 90pk Blue Lease

  • Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Honda Jazz 1.4i Elegance

  • Renault Zoe Zen

  • Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

  • 2018 - Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine

  • 2015 - Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine

  • 2012 - Kia Rio 1.1 CRDi Super pack

  • 2005 - Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco