Modern stukje techniek
Rijdend door de vele kleine dorpjes die Normandië rijk is, lijkt het net alsof de tijd er heeft stilgestaan. De ingenieurs bij Fiat hebben daarentegen bepaald niet stilgezeten. Het nieuwste speeltje van de Italianen is een technische noviteit die luistert naar de naam MultiAir. Helemaal nieuw is het systeem niet - vorig jaar reden we er al mee in de MiTo en de Giulietta van dochtermerk Alfa Romeo - maar in de Bravo debuteerde het ingenieuze systeem enige tijd later. Vrij vertaald is MultiAir een adaptief technologisch systeem waarbij de brandstoftoevoer wordt afgestemd op de vermogensbehoefte, met als gevolg dat de motor onder uiteenlopende omstandigheden zo efficiënt mogelijk presteert. In de praktijk betekent dat dat je met relatief weinig brandstof over veel vermogen beschikt. Zo belooft Fiat een verdienstelijk verbruik van 1 op 19, terwijl de Bravo ondertussen een keurige 140 pk aan vermogen levert. Dat blijkt ruim voldoende om de Bravo door het glooiende, met oorlogsherinneringen overladen Normandische kustgebied te dirigeren. Daarvoor moet je soms wel de adviezen van de schakelindicator negeren, want zodra de toerenteller onder de 2.000 duikt, is er een turbogat en voelt de motor behoorlijk doods aan. Wie toch opschakelt als de oranje pijl in de boordcomputer verschijnt, zal daardoor soms even een tandje terug moeten schakelen voor een vlotte inhaalsprint of (tussen)acceleratie.