Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport

- 31 augustus 2011

Modern stukje techniek

Rijdend door de vele kleine dorpjes die Normandië rijk is, lijkt het net alsof de tijd er heeft stilgestaan. De ingenieurs bij Fiat hebben daarentegen bepaald niet stilgezeten. Het nieuwste speeltje van de Italianen is een technische noviteit die luistert naar de naam MultiAir. Helemaal nieuw is het systeem niet - vorig jaar reden we er al mee in de MiTo en de Giulietta van dochtermerk Alfa Romeo - maar in de Bravo debuteerde het ingenieuze systeem enige tijd later. Vrij vertaald is MultiAir een adaptief technologisch systeem waarbij de brandstoftoevoer wordt afgestemd op de vermogensbehoefte, met als gevolg dat de motor onder uiteenlopende omstandigheden zo efficiënt mogelijk presteert. In de praktijk betekent dat dat je met relatief weinig brandstof over veel vermogen beschikt. Zo belooft Fiat een verdienstelijk verbruik van 1 op 19, terwijl de Bravo ondertussen een keurige 140 pk aan vermogen levert. Dat blijkt ruim voldoende om de Bravo door het glooiende, met oorlogsherinneringen overladen Normandische kustgebied te dirigeren. Daarvoor moet je soms wel de adviezen van de schakelindicator negeren, want zodra de toerenteller onder de 2.000 duikt, is er een turbogat en voelt de motor behoorlijk doods aan. Wie toch opschakelt als de oranje pijl in de boordcomputer verschijnt, zal daardoor soms even een tandje terug moeten schakelen voor een vlotte inhaalsprint of (tussen)acceleratie.

140 pk
230 Nm
204 km/h
8,9 s
7,5 (5.7) l/100km
132 g/km
D
22%
€ 16.850
€ 28.840
€ 529 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Seat Leon 1.4 TSI FR

  • Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • 2007 - Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima