Door de mand
Met z’n atletische voorkomen wekt de S60 DRIVe de indruk dat ‘ie heel wat in z’n mars heeft, zoveel is wel duidelijk. En inderdaad: als je rustig met het verkeer mee stroomt, komt de S60 heel aardig vooruit. Als het moet, staat de teller van de fiscaalvriendelijke Zweed binnen elf tellen op 100 km/h. Overschat de prestaties echter niet, want als je even vlot door wilt trekken, valt deze 20% bijteller door de mand. Vooral op de snelweg heeft de 1.6 moeite om de vaart erin te houden. De motor moet er hard aan trekken en dat blijft niet zonder gevolgen: het motorgeluid is nadrukkelijk aanwezig en het opgegeven verbruik van 1 op 23,3 ligt ver buiten bereik. Ondanks een start- / stopsysteem en een schakelindicator - die juist bijdragen aan een laag verbruik - kwamen we met een liter diesel gemiddeld niet verder dan 16 kilometer, gemeten over ruim 1.000 kilometer met een rustige rijstijl. Opmerkelijk genoeg liet nota bene de vorig jaar geteste D5 een fractioneel zuiniger verbruik noteren, al maakt dat de S60 DRIVe nog niet gelijk een dorstige auto.
Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher
BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition
Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business
Infiniti Q50 2.0T Performance
Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY
Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle
Volkswagen CC 2.0 BlueTDI
Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport
Peugeot 508 1.6 e-HDi Active