Het interieur
Het binnenste van de nieuwe Santa Fe is kort gezegd een overweldigende stap vooruit ten opzicht van het vorige model. Wat betreft de materiaalkeuze en afwerking van het dashboard en de interieuronderdelen is donders goed naar de moderne Europese concurrenten gekeken. De materialen zien er niet alleen goed uit, ook de afwerking is zeer strak en verzorgt te noemen. Persoonlijk vind ik alleen de sierlijst over de middenconsole ongepast, hiervan is overduidelijk dat het kunststof is in plaats van hout. Het gehele interieur ademt een sfeer van luxe en onbezorgdheid uit, mede door het, overigens heerlijk zittende, leer. Plaatsgenomen achter het stuur verstel ik de bestuurdersstoel elektrisch in de door mij gewenste positie. Heerlijk is de aparte lendensteun verstelling, het verkrijgen van een optimale zitpositie is mede hierdoor geen enkel probleem.
De ruimte in het interieur blijkt overweldigend. Waar er voorin zitruimte te over is, daar geldt dit tevens voor de tweede zitrij. De leuning van deze rij is tevens te verstellen, waardoor ook hier een zeer comfortabele zit verkregen kan worden. De optionele derde zitrij, aanwezig in de testauto, levert niet de hoeveelheid ruimte als daarvoor. Echter, zelfs personen tot 1,8 meter kunnen het redelijk tot goed uithouden op deze positie. De bagageruimte heeft hier wel van te lijden, gezien de overblijvende ruimte nihil is. Met de achterste zitrij in de vloer geklapt ontstaat een gigantische ruimte van 969 liter. Door het volledig neerklappen van de tweede zitrij is dit zelfs uit te breiden tot een verbazingwekkende 2213 liter.
Het uitrustingsniveau van de Santa Fe is al even indrukwekkend als het ruimteaanbod. Voor deze prijsklasse zijn er in tal van handige, al dan niet elektrische, accessoires voorzien die het autorijden en reizen net even wat comfortabeler maken. De geteste uitvoering, StyleVersion, is tevens voorzien van een automatische versnellingsbak en een derde zitrij. Naast de al eerder genoemde elektrische verstelbaarheid van de voorstoelen, zijn deze tevens verwarmbaar. Belangrijker in de weersomstandigheden tijdens de testrit zijn de goed werkende Dual Zone Climate Control en de koelbox in de middenconsole. Vooral handig zijn de dakconsole, conversatiespiegel, diverse opbergvakken en bekerhouders voor en achter. Een gemis is echter het ontbreken van een geluidsinstallatie in de standaarduitrusting. De bediening van de cruise-control gaat via grote en duidelijke knoppen op het stuur. Het stuur zelf is overigens van een flink formaat, passende bij een evenredig grote auto als de Santa Fe.