Ford Mustang Boss 302

- 1 december 2011

Doelstelling

Waar de eerste Boss tot doel had onverslaanbaar te worden, is dat tegenwoordig een tikje lastig. Toch heeft Ford een heel concreet doel voor ogen gehad. Deze nieuwe Mustang Boss moest sneller het Laguna Seca circuit in Californië over kunnen dan de BMW M3. De oplettende kijker zal gezien hebben dat het Britse kenteken op deze auto van de Ford Motor Company dan ook geen toeval is. Nu is Laguna Seca niet een heel technisch circuit, maar het is ook niet alleen maar rechtuit. Tot deze Boss kon je er dus makkelijk een flink bedrag om verwedden dat de M3 het zou winnen. Inderdaad, tot deze Boss, want deze meeste recente editie van de Mustang heeft de M3 het nakijken gegeven. Met een tijd van 1.40.21 is de Boss ruim 2,5 seconde sneller dan een E92 M3. Bij de gelimiteerde Laguna Seca-editie van de Mustang Boss 302 gaat er zelfs nog driekwart seconde vanaf, maar bij dergelijke aanpassingen gaat een vergelijking met een standaard M3 natuurlijk mank. Feit is wel dat de Mustang het bochtenwerk beter onder de knie heeft gekregen. Dat er nog een en ander verbeterd kon worden, blijkt wel uit het feit dat de ophanging, vering en schokdemping gewijzigd zijn ten opzichte van een normale Mustang GT. Daarnaast kent de auto nog diverse aanpassingen als het gaat om stabiliteit en aerodynamica. En ondanks dat de auto wel wat zwaar aanvoelt, glijdt hij toch prettig strak door de bocht, maar daar bovenop blaast deze Mustang ook recht vooruit nog harder weg dan zijn gewone broer.

450 pk
515 Nm
250 km/h
4,1 s
onb (11.4) l/100km
271 g/km
G
22%
€ 100.000
€ 100.000
€ 1.833 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Lotus Evora S 2+2

  • Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI

  • 2016 - Ford Mustang GT 5.0 V8

  • 2015 - Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible

  • 2006 - Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 Premium