Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé

Arnold van Schepen - 16 februari 2012

Vriendelijke reus

"Lokaal glad". Die twee woorden uit het nieuwsbulletin zitten stevig tussen de oren geknoopt. De buitentemperatuurmeter geeft min 5 aan en rechts ervan staat het laatste getal van de schaalverdeling van de snelheidsmeter: 320. Tel daarbij de getallen 156.657 en 600 op, respectievelijk de prijs in euro's en het koppel in newtonmeters, plus het gegeven dat de auto op zomerbanden staat, en het moge duidelijk zijn dat we eerst maar eens rustig beginnen. En rustig rijden doet de C 63 AMG Coupé met verve. De zeventraps speedshift MCT houdt het toerental rond de 1.000 en het is bijzonder rustig aan boord. Het is dat het stuur en het onderstel zo duidelijk doorgeven hoe de kwaliteit van het asfalt is, aan het overige is weinig te merken van het potentieel van deze auto. Maar goed dat er "6.3 V8" op de toerenteller staat, aan de geluidsproductie in het interieur is het niet te horen. De Distronic plus houdt een veilige afstand tot voorliggers aan, al is 'ie bij tijd en wijle wel strikt in de leer. Hij laat de C Coupé namelijk niet inlopen op een voorligger als deze snelheid mindert of als de man/dame achter het stuur van de C een voorligger te snel nadert. In plaats van de ingestelde afstand enigszins te verkleinen en vervolgens rustig bij te remmen, kiest de Distronic altijd voor een remingreep: de ingestelde afstand is heilig. Net wanneer we een treintje vrachtwagens op de A6 willen inhalen grijpt Distronic in, tot ongenoegen van ondergetekende en niet in het minst omdat een achteropkomende Prius terstond links blijft hangen en met 110 km/u op de linkerbaan blijft sukkelen. En dat blijft doen, lang nadat de voorste vrachtwagen is gepasseerd. Ordnung muss sein, en die ligt momenteel flink overhoop. En nee, het is niet een mannelijk ego dat hier opspeelt, maar een initiatief van een vierjarige vrouwelijke passagier...

De keuzeschakelaar van de zeventraps speedshift multiclutch transmissie staat in C, maar dat vormt geen beletsel om in absurd kort tijdsbestek gigantisch te versnellen. Op een kleine beweging van het gaspedaal reageert de motor vrij beheerst. "Beheerst" in AMG-termen dan, de bak schakelt soepeltjes twee versnellingen terug, de toerenteller passeert de 3.500 toeren en de C 63 AMG Coupé schudt alle goedmoedigheid van zich af. Alle folderspraak blijkt zwakt uitgedrukt, want de hoeveelheid kracht die de M156 mobiliseert door 1.500 toeren meer te draaien is ontzagwekkend. De (tussen)acceleratiecijfers zullen ongetwijfeld kloppen, maar wat het meeste indruk maakt is de fysieke afstand die de auto nodig heeft om snelheid te maken. Enigszins sneller dan gepland passeren we onze cruisende medeweggebruiker in zijn Prius nadat die ruim baan gaf. Vanuit een volgafstand van 60 meter bij 110 km/u sprint de C 63 AMG achteloos naar een kleine 150 km/u. Vanuit de passagiersstoel klinkt een instemmend "wow!" en ook achter het stuurwiel is vanaf dat moment een chronische glimlach waarneembaar. Toch goed dat we een lap asfalt gereserveerd hebben waar de wegenverkeerswet niet van toepassing is, want een ding is duidelijk: dit is verslavend...

487 pk
600 Nm
280 km/h
4,4 s
12,0 (12) l/100km
280 g/km
G
22%
€ 118.600
€ 156.657
€ 2.872 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Audi RS 5 Coupé 4.2 FSI quattro

  • 2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • 2018 - Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • 2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet

  • 2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde

  • 2010 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class