Sportief maar rauw
Waar Mazda om bekend staat is het bovengemiddeld strakke weggedrag. Om de 3 in zijn segment een unique selling point mee te geven is het waarmaken van dit positieve vooroordeel gewenst. Wat we kunnen concluderen na een week sturen met Mazda's middenklasser, is dat deze zijn roots zeker waarmaakt. Zowel de besturing als de remmerij zijn prettig direct en geven veel vertrouwen voor een lekker potje hoeken. Al zou het stuurwiel voor een sportieve rijgedrag - om een fijnere grip te hebben - wat dikker mogen zijn. Om sportief te rijden is een pittige en voldoende vermogend motorblok in het vooronder een vereiste. Al zou je het niet verwachten van de 1.600 cc tellende diesel, het forse koppel zorgt voor genoeg kracht om de auto snel genoeg van zijn plek te krijgen. Ook tussensprints gaan rap genoeg om het sportieve imago nog enigszins waar te maken. Enigszins inderdaad, want bij acceleratie klinkt een rauw dieselgeluid, welke niet echt meer van deze tijd is en het rijgenot beperkt. Bij constante snelheden verdwijnt deze naar de achtergrond, maar altijd is te horen dat je onderweg bent met een zelfontbrander. Mazda geeft een praktijkverbruik op van 4.3 liter op 100km. Na bijna 700 kilometer op zowel snelwegen, binnenwegen als in de bebouwde kom kwam het testverbruik echter uit op 6.5 liter diesel per 100 gereden kilometers. Het ontbreken van cruise-control zorgt voor een hoger verbruik. Toepassing van dit systeem zal het praktijkverbruik dichterbij de fabrieksopgave brengen, maar de 4.3 liter/100km lijkt een utopie voor normaal dagelijks gebruik.

Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive

Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

Nissan Pulsar DIG-T 115 Connect Edition

Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline










