Netjes maar saai
Van binnen is de onderscheid tussen de Aziatische afkomst beter zichtbaar. Buiten het feit dat het geheel goed is afgewerkt, is het binnenste van de Toyota weinig inspirerend vormgegeven en geeft niet het typische "thuisgevoel" dat zijn Europese concurrenten wel geven. Hoewel het witte leder veel goedmaakt, zijn de gebruikte materialen netjes maar niet baanbrekend. Benchmark in dit segment blijft toch de Audi A4 en de Avensis komt daar dan ook niet bij in de buurt. Aluminiumkleurige bekleding van de middenconsole doet zeker goed in het doorbreken van het donkere interieur, maar de gebruikte materialen doen toch té plastiekerig aan. Ook de gebruikte knoppen zien er op het oog goed uit, maar de "feeling" overtuigt niet dusdanig dat je de indruk hebt dat deze ook na tien jaar nog hetzelfde kwaliteitsgevoel zullen geven. Het grote voordeel kan in het geval van de Avensis ten opzichte van vele van zijn concurrenten heel letterlijk genomen worden: groot! Waar je ook kijkt in de auto, ruimte is er ruim voldoende. Hoofd- en beenruimte voor zowel de bestuurder als voor- en achterpassagiers is royaal en de bagageruimte lijdt niet onder dit ruimteaanbod. Behalve de diepte van de kofferruimte, spelen de gunstige vorm van deze ruimte en de beperkte schuine loop van de achterruit een belangrijke rol bij de praktische inzetbaarheid. Voor een gemiddelde kast van een grote Zweedse winkel hoeft de achterbank - proefondervindelijk - niet eens plat. Bij een middenklasserproduct van de grote Duitse drie zal dit echt niet lukken.
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT
Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport
Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo
Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure
Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic