Vertrouwenwekkend
Zakelijk rijden doe je tegenwoordig óf met een diesel, óf met een zuinige benzinemotor. Geen van beide ligt in het vooronder van de testauto. Waar de auto nog wel een enigszins groen C-label heeft zie je dat aan het testverbruik niet terug. Bij normaal gebruik, waarbij afwisselend de snelweg, maar ook binnenwegen en de bebouwde kom is aangedaan, verbruikte de tweelitermotor van de Avensis elke 11 kilometer een liter kostbare benzine. Bereken je dit in liters per 100 gereden kilometer, dan kom je uit op 9.1 liter. Normaliter zou je dit hoge verbruik kunnen toeschrijven aan de automaat waarmee de testauto was voorzien, maar de CVT-bak zorgt zelfs voor een lager verbruik door het toerental zo laag mogelijk te houden. Reden voor de pittige dorst ligt voornamelijk in de kracht die het vergt om snelheid in de niet erg lichte auto te krijgen. Daarnaast waren er winterbanden op de testauto gemonteerd, welke het verbruik ook negatief beïnvloeden. Eenmaal op snelheid valt het verbruik mee, als we de boordcomputer mogen geloven, maar om die snelheid te krijgen kost het het motorblok wel wat moeite. Het hogere koppel van een turbomotor zou bij deze auto een prettige oplossing zijn. Rijd je eenmaal en laat je je verleiden om bochtige wegen te nemen, dan ben je blij verrast met de directe besturing. Niet alleen zit er veel gevoel in het prettig dikke stuurwiel, ook helt de auto nauwelijks over en deint de auto bij het remmen een stuk minder dan zijn voorganger.
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT
Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport
Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo
Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure
Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Executive Lineartronic