Dikke maatjes
Dat Volkswagen daarin geslaagd is, komt eens te meer aan het licht als je de tweeliter TDI - het kloppend hart van onze CC - start. Buiten de auto hoor je duidelijk (doch niet hinderlijk) dat er een diesel aan het werk is. Stap in, trek het portier achter je dicht en dat geluid is bijna volledig verdwenen. Veelbelovend voor een auto als de CC, waarin sportiviteit ondergeschikt is aan het rijcomfort. Want ook al is de besturing (prettig) verzwaard, ligt de CC als een blok op de weg en moet het onderstel zelfs doorgaan voor een sportonderstel, de CC is vooral een comfortabel rijdende en sturende auto, niet te beroerd om non-stop naar Zuid-Frankrijk te cruisen. Dat non-stop mag je van Volkswagen zelfs letterlijk nemen: de BlueTDI (die voldoet aan de Euro 6 emissienorm) zou met een verbruik van 1 op 20 ruim 1.400 km op een tank af kunnen leggen. En inderdaad: als je de adviezen van de schakelindicator opvolgt, kom je daar aardig in de buurt. Verbruiksfanatici zijn al snel dikke maatjes met die indicator, waar doorrijders 'm juist vaker zullen overrulen. Ben je namelijk gehoorzaam aan de pijl voor je neus, dan hebben de 140 paarden onder de kap net even langer dan gewenst tijd nodig om op gang te komen. Daardoor mis je de souplesse die je bij een auto van dit niveau eigenlijk verwacht. Een fractie later opschakelen helpt het hele probleem om zeep: de motor pakt veel mooier op en presteert naar behoren; overdadig noch onderbemeten.
Lexus IS300h F Sport Line
Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde
Infiniti Q50 2.0T Performance
Audi A4 2.0 TDIe Limousine
BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition
Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design
Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher
Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business
Volvo S60 D4 Geartronic Summum
Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle