Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure

- 24 maart 2012

Nieuwe benchmark

Waar zijn voorgangers niet uitblonken in kwaliteit en design van het binnenste, doet de 208 dit duidelijk wel. Direct bij het binnenstappen van de auto valt het bijzondere ontwerp op. Al is het dashboard niet alledaags vormgegeven, het stuurwiel slaat alles. Een vorm zoals dit zijn we nog nooit tegengekomen. Afgeplatte onderzijden zijn al behoorlijk gemeengoed, maar een ovaal, klein stuur zoals in de 208 is een unicum. Nu komen mooi vormgegeven interieurs ook in dit segment vaker voor, maar de combinatie met een hoogwaardige afwerking zoals in Peugeots nieuwste hebben we niet eerder gezien. Omdat we reden in een auto in de Allure-uitvoering is het dashboard deels bekleed met leer en zijn het stuurwiel, de ventilatieroosters en de handgrepen in de portieren afgewerkt met een parelmoerachtige glimmende lak. Ook beschikt deze uitvoering over een automatische airconditioning, navigatie, stoelverwarming en twee usb-aansluitingen voor een mp3-speler of een memorystick. Het navigatie- en audiosysteem laat zich bedienen door middel van drie knoppen en een touchscreen. Hoewel de opzet van het systeem wat gewenning vraagt, is de bediening eenvoudig en kunnen er zelfs apps geïnstalleerd worden om meer informatie te verkrijgen. Daarbij biedt de standaard geluidsinstallatie een mooi geluid, voor zowel de hoge als de lage tonen. Een nadeel van de plaatsing van de klokkenwinkel bovenop het dashboard is het feit dat langere mensen door de bovenste rand van het stuurwiel de onderzijde van de meters niet kunnen aflezen. Al was de bestuurder met 1.89 meter niet extreem lang, aflezen dat je 30 km/u rijdt is niet mogelijk bij een comfortabel ingestelde zitpositie. Het stuurwiel is in hoogte verstelbaar en het iets lager zetten hiervan lost het probleem op, maar dan is de zitpositie wel wat minder prettig.

115 pk
230 Nm
190 km/h
9,7 s
onb (3.8) l/100km
99 g/km
D
22%
€ 12.990
€ 21.250
€ 390 / maand
€ 223 - € 235 / kwartaal
  • Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport

  • Suzuki Swift Sport 1.6

  • Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO

  • Fiat 500S 1.3 MultiJet 95 S

  • Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition

  • Ford Fiesta 1.6 Sport

  • Renault Clio TCe 90 Expression

  • Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic

  • 2019 - Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • 2019 - Peugeot e-208 EV 136 GT

  • 2015 - Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line

  • 2013 - Peugeot 208 GTi 1.6 THP

  • 2013 - Peugeot 208 1.0 VTi Active