Op en top comfort
Voor de wegligging is een laag zwaartepunt ideaal, maar laten we eerlijk zijn dat dit niet een heel zwaarwegend punt is voor de Fluence. Hij rijdt - met zijn langere wielbasis - al veel comfortabeler dan de Leaf en je rijgedrag daar op aanpassen is de prettigste manier om je in deze elektrische Renault te vervoeren. Het stuurgedrag sluit daar geheel op aan, want dat is vrij licht. Wanneer de snelheid flink mindert, wordt het - naar onze smaak te abrupt - nog veel lichter. Zo'n extra bekrachtiging in de stad kan prettig zijn, maar is ten eerste niet echt nodig bij de Fluence en had ten tweede wel een subtielere overgang mogen hebben. Zodra je toch wat gekker gaat doen, zal het ESP-systeem al snel ingrijpen en je tot de orde roepen met een flikkerend symbool in de klokkenwinkel.
De afwezigheid van motorgeluid en het ontbreken van een versnellingsbak versterken de drang om heel relaxt te rijden alleen maar. Uiteraard is dit ook voor het verbruik het gunstigst en dat is iets dat toch steeds in je achterhoofd meespeelt. Ondanks dat Renault zelf nog een actieradius van 160 km opgeeft, mag je blij zijn als je de 100 net haalt bij normale, maartse temperaturen. En dat is nog los van het feit dat je de laatste 30 km vaak niet aanspreekt, omdat het zweet je dan al over de rug gaat lopen of je de bestemming gaat halen. Een jerrycannetje stroom halen is er immers niet bij. Het grote voordeel is natuurlijk wel dat je lachend langs de pomp rijdt, waar je vandaag de dag haast alleen zure gezichten ziet. Ondanks het feit dat Renault graag toont hoeveel oplaadpunten Nederland al kent, blijft dit relatief nog altijd een klein aantal. Gelukkig is het mogelijk om op de eigen oprit op te laden en daarmee heb je met een nachtelijke oplaadsessie geen boodschap aan de tijd die daarvoor nodig is. Een leuke gimmick is dat je de verwarming met een timer kan instellen, zodat de auto lekker voorverwarmd is als je weg wil, maar belangrijker nog: dat daar geen energie van het accupakket voor nodig is.