Voor wat hoort wat
De instap en zitpositie in de nieuwe 3 Serie is laag. Mensen die dit graag anders zien kunnen bij BMW terecht in de X Series, het is dan ook dankzij die modelreeks dat de 3 en 5 Series zichzelf gebleven zijn, met een lage zit, een laag zwaartepunt en een auto die je in stilstand al bijna overtuigt van zijn rijeigenschappen. Het stylingpakket Modern Line werkt door in het interieur. Het dashboard, stuurwiel en binnenbekleding is uitgevoerd in de kleur Oyster dat louter in de Modern Line verkrijgbaar is. Zelfs de wijzerplaten zijn in die kleur uitgevoerd. Er zijn mensen die huiveren van lichte interieurs, al dan niet om praktische redenen, maar de kleur komt anders over dan bijvoorbeeld het beige dat je in luxere modellen wel eens tegenkomt. De bekleding is uitgevoerd in een stof / leer combinatie, Oyster Breeze genaamd. Voor potentiƫle eigenaren die de kleur wel zien zitten, maar wiens passagiers ook regelmatig Liga's en Fristi's consumeren: wees gerust. De stof heeft een grove structuur, geeft een oersterke indruk en is makkelijker schoon te houden dan bijvoorbeeld een velours bekleding.
Het interieur van de nieuwe 3 heeft een heel andere sfeer dan zijn voorganger, de technisch-zakelijke sfeer is verdwenen en ingewisseld voor een aanzienlijk vlotter interieur met een nagenoeg perfecte afwerking. Onze Dreier is uitgevoerd als High Executive (meerprijs €4.050) en voorzien van het €875 kostende navigatiesysteem Professional, hiervoor wordt het vaste beeldscherm op het dashboard in breedbeeld uitgevoerd. Naast de navigatie omvat het High Executive pakket parkeersensoren achter, een USB-aansluiting en Bluetooth-optie voor de mobiele telefoon, bi-xenon verlichting, mistlampen voor, cruise control en een middenarmsteun. Fijne opties, maar voor de stevige meerprijs - en 't feit dat de doorsnee zakelijke rijder doorgaans een echte kilometervreter is - zou het pakket best wat rianter mogen zijn. Lane Departure warning, dode-hoek waarschuwing, inklapbare buitenspiegels en een zelfdimmende binnenspiegel zouden best bij het voornoemde pakket in mogen.
Een erg fijne optie is het full color head-up display, zeker in combinatie met snelheidslimietherkenning. Het systeem projecteert niet alleen snelheid- en navigatiegegevens, maar ook de keuzelijsten van het media- en telefoonmenu. Zo kun je zonder je ogen van de weg te halen zien wie er belt en eenvoudig via de stuurwieltoetsen de telefoonlijsten doorbladeren. De verkeersbordherkenning werkt prima. Het systeem pikt snelheidslimieten en inhaalverboden op en projecteert ze op de voorruit en in het centrale infodisplay. Het systeem slaat de plank af en toe wel mis wanneer het zich baseert op de navigatiedatabase. Na het passeren van bord "einde maximumsnelheid" op een autoweg was het systeem van mening dat de dan geldende maximum snelheid 80 km/u is, terwijl dat ter plaatse toch echt 100 km/u is. Een tweede punt van kritiek op het navigatiesysteem is dat de kaarten niet up-to-date zijn, kruisingen en rotondes die al drie jaar verdwenen zijn, worden door het systeem nog wel aangegeven.
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2010 - BMW 3 Serie CoupƩ 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive
2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition