Subaru XV 2.0i CVT Luxury Plus AWD

- 9 mei 2012

Kruising

Alle drie verkrijgbare motoren zijn uiteraard boxers en wij reden met de sterkste benzinevariant die een maximaal vermogen kent van 150 pk. Dat is voldoende voor de niet al te lichte XV, maar de reserves doen ons wel een beetje vrezen voor de prestaties van de 114pk sterke 1.6, die slechts 1.000 euro goedkoper is. Wel scheelt het je dan net dat beetje verbruik om in de huidige regeling van een C- naar een B-label te schuiven. De fabrieksopgave voor onze testauto ligt met 6,6 liter per 100 kilometer helemaal niet gek voor een all-wheel-drive, maar wat ons betreft kan daar in ieder geval een liter bijgeteld worden. We noemden eerder in dit verhaal al de term crossover en doelden toen op het uiterlijk, maar in de verdere rijeigenschappen komt de kruising van twee karakters weer tot uiting. Waar SUV's veelal een royale demping kennen, is deze hoge Subaru echt een snaartje strakker afgesteld en wordt een goede middenweg gevonden tussen het gladstrijken van oneffenheden en gevoel met de ondergrond. In het sturen had de XV nog wel iets scherper mogen zijn, wat met name op het asfalt prettig zou zijn, maar bij een auto die ervoor kiest om twee werelden te bedienen is het natuurlijk altijd makkelijk om één kant als onderbedeeld te zien.

150 pk
196 Nm
187 km/h
10,7 s
7,6 (6.6) l/100km
153 g/km
E
22%
€ 27.495
€ 30.495
€ 559 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mitsubishi ASX 1.8 DI-D HP Cleartec Intense

  • Ford Focus X-Road 1.8 16V Flexifuel