Zware kluif
Met een feilloos onderstel, een prettig schakelende zesbak en een fijne zitpositie (Opel monteert standaard AGR-gecertificeerde stoelen) is de GTC gezegend met veel ingrediënten om als lekkere rijdersauto gekwalificeerd te kunnen worden. De 1.4 Turbo in het vooronder schiet in dat opzicht helaas tekort. Op papier zou je met 140 pk heel aardig uit de voeten moeten kunnen, maar in de praktijk blijkt de motor een zware kluif te hebben aan de 1.400 kg die de GTC inclusief berijder in de schaal legt. Het blok mist de souplesse waarover concurrerende EcoBoosts, TSI's en THP's wel beschikken en moet er daarom behoorlijk aan trekken. Omdat ook de Sport-knop geen soelaas biedt, is op toeren houden het devies. Dat heeft vooral z'n weerslag op het verbruik; het motorgeluid blijft namelijk keurig op de achtergrond.

Hyundai Veloster 1.6 T-GDI i-Catcher

Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack

Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition

Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition

Renault Mégane RS

BMW 1 Serie 114i Business +

Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine

Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design

Mazda 3 MPS 2.3 DISI

Volvo C30 T5 R-Design

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+

2016 - Opel Astra 1.6 CDTi Innovation

2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

2012 - Opel Astra GTC OPC

2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

2008 - Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

2006 - Opel Astra 1.4 Edition

2006 - Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo


