Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

- 18 mei 2012

Zware kluif

Met een feilloos onderstel, een prettig schakelende zesbak en een fijne zitpositie (Opel monteert standaard AGR-gecertificeerde stoelen) is de GTC gezegend met veel ingrediënten om als lekkere rijdersauto gekwalificeerd te kunnen worden. De 1.4 Turbo in het vooronder schiet in dat opzicht helaas tekort. Op papier zou je met 140 pk heel aardig uit de voeten moeten kunnen, maar in de praktijk blijkt de motor een zware kluif te hebben aan de 1.400 kg die de GTC inclusief berijder in de schaal legt. Het blok mist de souplesse waarover concurrerende EcoBoosts, TSI's en THP's wel beschikken en moet er daarom behoorlijk aan trekken. Omdat ook de Sport-knop geen soelaas biedt, is op toeren houden het devies. Dat heeft vooral z'n weerslag op het verbruik; het motorgeluid blijft namelijk keurig op de achtergrond.

140 pk
200 Nm
201 km/h
9,9 s
6,8 (5.9) l/100km
139 g/km
C
22%
€ 25.745
€ 32.685
€ 599 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Hyundai Veloster 1.6 T-GDI i-Catcher

  • Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack

  • Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition

  • Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition

  • Renault Mégane RS

  • BMW 1 Serie 114i Business +

  • Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine

  • Volkswagen Beetle 1.2 TSI Design

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Volvo C30 T5 R-Design

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • 2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • 2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+

  • 2016 - Opel Astra 1.6 CDTi Innovation

  • 2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • 2012 - Opel Astra GTC OPC

  • 2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • 2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • 2008 - Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • 2006 - Opel Astra 1.4 Edition

  • 2006 - Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo