Easy does it
De eerste kilometers in de Korando bevallen prima, de motor is mooi stil en de zesbak schakelt erg plezierig. De slagen van de bak zijn niet te lang en de versnelling klikken mooi op hun plek. De afstelling van vering en demping geeft op de hobbelige binnenwegen in het groene hart geen reden tot klagen. Tot een snelheid van 80 kilometer per uur blijft de nieuwe benzinestoker rustig en stil zijn werk doen, pas boven de 3.500 toeren laat 'ie van meer van zich horen. De motor is rechttoe-rechtaan van opzet, een tweeliter atmosferische motor die zijn vermogen levert door hard te werken. En dat betekent: toeren maken. Zijn vermogen van 149 pk levert 't blok bij 6.000 toeren. Tweeduizend toeren eerder piekt het koppel van 197 Nm. Geen spannende cijfers, maar ze passen wel bij het werkpaardimago dat SsangYong met zich meedraagt. Solide van opzet en een hoge betrouwbaarheid.
Zoals gezegd is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, later wordt ook een automatische transmissie met eveneens zes verzetten leverbaar. Het hoogste verzet van deze versnellingsbak is een echte overdrive en zul je dan ook alleen op de snelweg kunnen gebruiken. En zelfs dan zul je een verzetje terug moeten om snelheid te maken, want het toerental ligt bij 120 kilometer per uur te laag om de 1.537 kilo zware Korando vlot op snelheid te brengen. De vierwielaangedreven Korando weegt 1.618 kilo. Beide versies mogen een geremd aanhanggewicht van 1.500 kilo trekken.