SsangYong Korando 2.0 Sapphire 2WD

Arnold van Schepen - 7 juni 2012

Niet onzuinig

De Korando is te midden van andere SsangYongs de vreemde eend in de bijt vanwege zijn conventionele vormgeving. Hoewel een midi-suv, is het toch nog een flinke auto. Flink van formaat en ook van gewicht. De nieuwe tweeliter benzinemotor heeft op snelheden boven de 100 km/u best nog wel een kluif aan het wagengewicht en de luchtweerstand, maar in het algemeen is het een stille en soepele motor. Kopers van een Korando hebben hoogstwaarschijnlijk weinig op met acceleratiecijfers en topsnelheden en zullen de nieuwe benzinevariant om die reden zeker niet laten staan. Met het oog op de brandstofprijzen is het verbruikscijfer des te interessanter. We hebben de Korando wat dat betreft niet heel nauwkeurig kunnen beproeven, maar het verbruikscijfer dat de boordcomputer na een middagje sturen aangaf zal niet ver bezijden de realiteit zitten. We kwamen tot 7,6 per 100 kilometer, een dikke 1 op 13. En dat is lang niet slecht, net als de Korando zelf. De verkoopcijfers van de Korando zullen niet in de duizendtallen lopen, maar de nieuwe benzinevariant zal zeker zijn duit in het zakje doen. Hij is het overwegen meer dan waard.

  • Compleet uitgerust
  • Fijne handbak
  • Rijcomfort
  • Vermogen pas bij hoge toeren
  • Windgeruis op snelweg
  • Lichte besturing
149 pk
197 Nm
171 km/h
100,0 s
7,6 (7.5) l/100km
185 g/km
G
22%
€ 24.990
€ 28.590
€ 524 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Hyundai ix35 2.0 CVVT 2WD StyleVersion

  • Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna

  • Jeep Compass 2.0 2WD 70th Anniversary

  • Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense

  • Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition Outdoor

  • Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G TS+ Lease Pack

  • Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT Exclusive

  • Kia Sportage 2.0 CVVT X-Clusive 2WD

  • 2011 - SsangYong Korando D20T Sapphire