Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

- 26 juni 2012

Verrassend sportief

Onderscheiden doet de Alltrack ten opzichte van de normale Passat niet alleen door zijn uiterlijk, ook de aandrijflijn is beduidend anders. Omdat de auto ook daadwerkelijk wat moet presteren op het onverhard of tijdens een wintersportvakantie, is de Alltrack voorzien van het 4Motion vierwielaandrijvingsyteem. Doordat de aandrijfkrachten niet enkel naar de voorwielen geleid worden is de Alltrack - ondanks zijn hogere zwaartepunt en gewicht - beduidend minder snel onderstuurd in rap genomen bochten dan de normale Variant. Samen met de verrassend directe en communicatieve besturing is een mix ontstaan tussen een aan de ene kant comfortabel te rijden auto voor vele kilometers en aan de andere kant een sportief te berijden auto die als een blok op de weg ligt en uitnodigt tot een sportieve rijstijl.

Omdat de testauto was voorzien van de ruim 200 pk sterke tweeliter - die we ook kennen uit onder meer de Golf GTI- en de sublieme DSG-versnellingsbak, kunnen zowel het comfortabel rijden als de sportieve inborst echt in de praktijk gebracht worden. Voor meer trekkracht is echter het bestellen van de dieseluitvoering een must. Qua acceleratievermogen kan de geblazen 2.0 wel overtuigen, maar daar is ook alles mee gezegd. Zoals gezegd is de DSG-bak een sublieme toevoeging aan de aandrijflijn. Nooit werden we getriggerd om het schakelen in eigen hand te nemen door middel van de schakelflippers achter het stuur, de bak schakelt precies op het juiste moment en past zich perfect aan aan de gewenste hoeveelheid gewenste kracht. Zo wacht hij met opschakelen bij acceleratie en schakelt hij snel over naar de hoogste - en dus meeste efficiƫnte - versnelling bij een constante snelheid.

Door de brede banden, de verstoorde aerodynamica door de verhoging van de auto, het hoge wagengewicht, vierwielaandrijving en de gretige motor bleef het testverbruik steken op een fikse 1 liter per 8 kilometer. Met iets meer oog voor het verbruik kan een iets gunstiger resultaat wel gehaald worden, maar het potentieel van de motor wordt daarmee teniet gedaan.

210 pk
280 Nm
212 km/h
8,9 s
11,9 (8.6) l/100km
199 g/km
G
22%
€ 39.890
€ 66.520
€ 1.220 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Subaru Outback 2.0D Lineartronic Executive AWD

  • Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

  • 2020 - Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • 2016 - Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • 2015 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • 2011 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • 2009 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • 2007 - Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • 2006 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline