Maatje groter
Met de Gran Coupé manoeuvreert het merk uit München zich in de unieke positie dat het dubbel vertegenwoordigd is in dit florerende nichesegment. Drie jaar geleden werd immers ook al de 5 Serie Gran Turismo onthuld. Die moet het echter meer van z'n ruimte dan van z'n looks hebben en is daardoor geen échte CLS-killer, ook al vallen beide auto's op papier - leve de hokjesgeest - in hetzelfde segment. Het gat dat de 5 Serie GT open liet, wil BMW natuurlijk maar al te graag dichten en daar lijkt het met de 6 Serie Gran Coupé wonderwel in geslaagd.
De technisch aan de 7 Serie verwante Gran Coupé doet z'n naam eer aan door in alle opzichten een maatje groter te zijn dan de 'gewone' tweedeurs Coupé. Zo liggen de prijzen (met uitzondering van die van de 650i) iets hoger en is de auto 75 kg zwaarder. Verder is het koetswerk van de Coupé een ruime decimeter uitgerekt om ruimte te maken voor de achterportieren. En niet zonder resultaat: achterin de Gran Coupé zit je stukken beter dan in de Coupé. Beenruimte is er ruim voldoende en ondanks de fraaie coupélijnen valt er zelfs over de hoofdruimte weinig te klagen.