Geweldige wegligging
De sportieve eigenschappen van de G37x smaken naar meer en daarom laten we het snelwegcruisen voor wat het is en zoeken we bochtrijke binnenwegen op. Hier blijkt de vierwielaandrijving in meerdere opzichten een grote meerwaarde te hebben. Dat begint al bij het naderen van een bocht, de elektronica herkent de situatie dankzij een arsenaal aan sensoren en schakelt de voorwielaandrijving bij. Het remmende koppel helpt om de auto stabiel de bocht in te loodsen. Halverwege de bocht kun je rustig gas bijgeven, het ATTESA systeem leidt alle trekkracht naar de achterwielen zodat je niet onderstuurd raakt en zelfs met een drift je bocht kunt ronden. Als het systeem uit de stuurwielstand en de laterale krachten afleidt dat de auto de bocht uitrijdt, wordt de trekkracht 50:50 over de voor- en achteras verdeeld en kun je met schier oneindige grip de bocht uitaccelereren. Juist het feit dat het systeem overstuur genereert maakt het tot een veel fijner systeem dan Audi's Quattro dat een typisch onderstuurd karakter heeft.
Ook tijdens het betere bochtenwerk maakt de onderstelafstemming indruk. Wat daarbij het meest opvalt is de minimale bodyroll en de grip bij snelle bochtwisselingen. Een S-bocht die bij een moderne middenklasser met 80 km/u al kermende banden oplevert, wordt door de G37 zonder moeite met 120 km/u afgeraffeld. De snelle wisseling van g-krachten heeft geen enkele invloed op de wegligging en evenmin op de grip van de banden. De snelheid waarmee deze auto bochten kan rijden valt of staat met de vaardigheden van de persoon achter het stuur, en dat is knap voor een auto van 1.800 kilo. De enige spelbreker bij dit soort exercities is het gladde leer van de voorstoelen; je zitvlak schuift te gemakkelijk over de zitting.
Van achter het stuurwiel heb je niet het gevoel dat je met een vierdeurs sedan onderweg bent, afgezien van de hoofd- en bewegingsruimte. De lange neus snoept kostbare centimeters af van de interieurruimte, en omdat de bestuurder precies tussen de voor- en achteras zit, zou je verwachten dat de achterste inzittenden er bekaaid van af komen. Maar niets is minder waar, want van alle premium D-segmenters heeft de G met 2,85 meter de grootste wielbasis en daarvan profiteer je achterin. De zitting van de achterbank is behoorlijk lang en de rugleuning verstelbaar, twee personen van 1,80 die in de G37 achter elkaar moeten zitten zijn nog steeds vrienden na een trip van 500 km.