Seat Mii 1.0 60pk Reference

- 26 juli 2012

Groot in rij- en stuurgedrag

Volkswagen maakte een jaar of tien geleden reclame voor de Lupo met de slogan: “hij voelt groter dan hij is”. Dat is nou net het gevoel wat bij je opkomt als je onderweg bent met de Mii. Draai je aan stuurwiel, dan voel je precies genoeg wat de voorwielen doen en of je moet bijsturen. Ook de grens van onderstuur ligt verrassend ver weg voor een klein hoog autootje als deze. Pas als je op klinkerwegen rijdt, of verkeersdrempels tegenkomt, voel je dat de auto een korte wielbasis heeft. Mede hierdoor en door de stugge vering, ‘bonkt’ de Mii behoorlijk op drempels en oneffenheden in de weg. Groot voordeel van de stugge vering is het beperkt overhellen in bochten.

Hoewel de 60pk van het éénlitermotortje op papier niet tot een pittig rijgedrag uitnodigt, is dit in de praktijk anders. Supersnel is de Mii met de basismotorisering natuurlijk niet, maar je hebt wel constant het gevoel met meer vermogen onderweg te zijn. Zowel in de stad als op de snelweg heeft het blok ruim voldoende kracht om de auto te versnellen. Daarbij hoor je bij acceleratie een – helemaal niet onaardig klinkende – brom uit de uitlaat, maar bij constante snelheid is er een serene rust in het interieur. SEAT geeft als gemiddeld verbruik 4,1 liter per 100 kilometer op, maar dit werd niet gehaald in de testperiode. Een verbruik van 4,8 liter per 100 gereden kilometers is echter niet slecht, gezien de slechte weersomstandigheden met harde wind en regen en het relatief hoog aantal snelwegkilometers. Tijdens deze regenbuien viel op dat opspattend water tegen de wielkasten achter duidelijk hoorbaar is in de auto, alsof je over een grindpad rijdt, waarbij de steentjes tegen de wielkasten botsen. Dit geluid doet afbreuk aan het comfort en de kwaliteitsbeleving van de auto.

60 pk
92 Nm
161 km/h
14,4 s
4,8 (4.1) l/100km
96 g/km
B
22%
€ 7.695
€ 9.710
€ 178 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Skoda Citigo 1.0 Ambition