Jaguar XFR 5.0 V8 Supercharged

Harold Rolloos - 1 augustus 2012

Niet uitgesproken sportief

Toch is deze Jaguar XFR in onze ogen niet uitgesproken sportief, zeker niet als je hem 'standaard' rijdt. De auto mist dan een beetje de beleving die je verwacht, al is het daardoor wel een fijne reisauto. Dat karakter verandert overigens wanneer je de knop met het racevlaggetje op de middenconsole indrukt - ook wel het dynamische rijkarakter genoemd. Het blok komt hoger in de toeren en de gasrespons wordt directer. Bovendien is deze Brit een listige auto die je goed onder de knie moet krijgen. Hij breekt vrij gemakkelijk uit in bochten en zelfs bij normaal gas geven is hij al vrij tricky, helemaal op nat wegdek.

De achttraps transmissie is wat schokkerig bij het accelereren, zelfs zonder dat je vol op het gas gaat. Verder komt bij het accelereren op provinciale wegen de neus hinderlijk omhoog. Op de snelweg heb je daar overigens wat minder last van. Daarentegen is de stuurbekrachtiging goed uitgebalanceerd. Precies wat je mag verwachten van dit type auto: niet heel kunstmatig zwaar, maar toch zwaar genoeg om voldoende feedback te geven. Datzelfde geldt voor het onderstel. Het is stug, maar niet te hard en geeft mooi richels en oneffenheden in het wegdek door.

510 pk
625 Nm
250 km/h
4,9 s
12,8 (12.5) l/100km
292 g/km
G
22%
€ 145.080
€ 159.830
€ 2.930 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • BMW 6 Serie Gran CoupĂ© 640i High Executive

  • BMW M5

  • Mercedes-Benz E63 AMG

  • Maserati Ghibli S Q4 3.0 V6 Bi-Turbo

  • 2016 - Jaguar XF 2.0d R-Sport

  • 2013 - Jaguar XF Sportbrake 2.2D S Sport Business Edition

  • 2011 - Jaguar XF 2.2D

  • 2009 - Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio

  • 2008 - Jaguar XF 2.7D Premium Luxury