Saaie kwaliteit
Grotere buitenafmetingen doen niet alleen goed voor de uitstraling van de auto, ook het binnenste van de Mazda heeft hier duidelijk geprofiteerd. Zowel voorin, achterin als in de bagageruimte is meer ruimte dan je zou verwachten bij een auto in dit segment. Staat de bestuurdersstoel in de achterste stand, dan nog kunnen volwassen achterin zitten zonder dat de knieƫn klem zitten. Ondanks de ruime bewegingsvrijheid van de bestuurder en zijn passagiers, is niet beknibbeld op de ruimte voor de bagage. Met 505 liter is de CX-5 weer heer en meester in zijn klasse en met neergeklapte achterbank is zelfs 1620 liter beschikbaar. Dankzij het ontbreken van een tildrempel is inladen eenvoudig, maar de stahoogte onder de achterklep is echter beperkt. Vooral mannen vanaf de gemiddelde lengte komen al snel in aanraking met de bekleding van de achterklep.
Waar Mazda's over het algemeen niet bekend stonden om de mooie interieurs met dito materiaalgebruik, kan dit vooroordeel door de CX-5 de prullenbak in. Hoewel het interieur niet spannend is, is het wel met aandacht voor ergonomie ontworpen. Met name de plaats van het scherm voor het audio- en navigatiesysteem en de logische bediening van deze systemen - en dat van de climate control - verdienen een pluim. Daarbij zijn overal fraaie materialen gebruikt, die er niet alleen goed uitzien, maar ook hoogwaardig aanvoelen. Mazda kruipt met de CX-5 langzaam tegen de hogere segmenten aan.