Wel de geneugten, niet de pijn
Waar Mazda's niet bekend staan om hun fraaie interieurs, staan de rijeigenschappen bij elk model al jaren op een hoog niveau. Het Japanse merk mag het dan qua design over een compleet andere boeg gegooid hebben, besturing en wegligging zijn als vanouds. Prima voor elkaar dus. Een hoog zwaartepunt is onvermijdelijk bij een SUV. Door dit feit rijdt dit type auto meestal beduidend minder strak dan bijvoorbeeld een stationwagon van hetzelfde formaat. Niet alleen voor een auto van dit formaat en deze carrosserievariant rijdt de auto bovengemiddeld, maar ook in vergelijking met veel andere auto's in andere klassen stuurt de CX-5 erg plezierig.
Elektronische stuurbekrachtiging staat veelal garant voor een afstandelijke besturing met weinig gevoel. Wederom kan een vooroordeel het vierkante archief in. Het fijne, dikke stuurwiel laat zich vol gevoel bedienen, waarbij je elk moment het gevoel hebt dat je de auto volledig onder controle hebt en elke stuurbeweging ook daadwerkelijk díe koersverandering teweegbrengt die jij wil. Overhellen is de CX-5 vreemd en het moment dat de auto begint te glijden over zijn voorwielen ligt - zelfs bij de geteste voorwielaangedreven versie - pas op hoge bochtsnelheden.